De PS trolt de MR terwijl Georges-Louis Bouchez (MR) veel moeite heeft met zijn eigen slogan

De PS trolt de MR terwijl Georges-Louis Bouchez (MR) veel moeite heeft met zijn eigen slogan
MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez – BRUNO FAHY/BELGA MAG/AFP via Getty Images

De PS zet de MR een hak door diens verkiezingsslogan te kapen, terwijl MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez diezelfde verkiezingsslogan niet uitgesproken krijgt in het Nederlands.

  • In Vlaanderen gaat het over de Lazarus-campagne van cd&v en Dehaene. “Een uniek project dat kennis, kunde en heel veel rekenkracht vergt. Ik betwijfel of een respectabel bedrijf uit onze sector dit gaat overdoen”, zo stelt Bob de Jong, die met zijn bureau Revel AI het filmpje maakte vol trots. Of een ‘respectabel’ bedrijf het misschien om ethische redenen niet zou gedaan hebben, dat kon de Jong blijkbaar niet bedenken.
  • In Franstalig België is er de MR-campagne“En Wallonie et à Bruxelles il y a 50 nuances de gauche” in een groot rood vlak, en dan in het blauw: “Et nous”. Zowel de slogan als de layout leiden tot allerlei persiflages op social media, ook vanuit de officiële accounts van de andere partijen. Zo kwam de PS al met “Taxer les riches… Protéger les riches”.
  • Maar nu gaan ze toch nog een stapje verder: ze huurden een vrachtwagen in met een bewegend reclamepaneel, dat bovendien naar omhoog kan bewegen. Daarbij zochten ze een grote affiche van de MR bevestigd aan een reclamebord, en parkeerden net daarvoor de vrachtwagen, om heel de MR-poster te vervangen. De nieuwe PS-slogan: “En Wallonie, il y a 50 nuances de solidarité… et eux.
  • Maar de meeste ophef over de taalgrens veroorzaakte Bouchez toch weer zelf, met zijn eigen campagne. Daarvoor was hij naar Antwerpen getrokken, zoals we hier al eerder berichtten, om daar zijn Nederlandstalige slogan te lanceren. Maar gevraagd door VTM om die slogan toch even uit te spreken ook, in het Nederlands, raakte Bouchez niet erg ver. Hij had het over “vijftien” in plaats van de “vijftig” die te lezen stond. En ook met het woord “tinten” worstelde hij fel in de uitspraak, wat in de Franstalige pers dan weer uitgebreid besproken wordt.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.