Key takeaways
- De overgang naar een volledig elektrische autotoekomst kan leiden tot een aanzienlijk banenverlies.
- Toyota pleit voor een “multi-pathway” strategie naar nul-koolstofuitstoot, die EV’s, hybrides, waterstof brandstofcelvoertuigen en andere aandrijflijntechnologieën omvat.
- Elektrische voertuigen zullen volgens Kio Toyoda niet meer dan 30 procent van de wereldwijde automarkt uitmaken.
Volgens Akio Toyoda, voorzitter van Toyota Motor Corporation, kan de overgang naar een volledig elektrische autotoekomst leiden tot een aanzienlijk banenverlies, vooral in de motortechnologiesectoren.
Hij benadrukte dat de Japanse auto-industrie 5,5 miljoen mensen in dienst heeft, van wie velen zich voor langere tijd hebben gespecialiseerd in werk dat met motoren te maken heeft. Toyoda toonde zich bezorgd dat een verschuiving naar uitsluitend elektrische voertuigen deze werknemers zou kunnen verdringen, inclusief degenen die in dienst zijn bij Toyota’s uitgebreide netwerk van toeleveranciers. Hij verklaarde persoonlijk een voorliefde te hebben voor benzineauto’s.
Toyota’s Elektrische Voertuig Strategie
Toyota’s benadering van elektrificatie is gematigder dan die van andere autofabrikanten. Deze strategie is momenteel voordelig omdat de wereldwijde verkoop van EV’s vertraagt en de vraag naar Toyota’s groeiende hybride aanbod, met name in de Verenigde Staten, robuust blijft.
Het bedrijf is voorstander van een “multi-traject” strategie naar nul-koolstofuitstoot, die EV’s, hybrides, waterstof-brandstofcelvoertuigen en andere aandrijflijntechnologieën omvat. Toyoda voorspelde in januari dat maximaal 30 procent van de wereldwijde automarkt uit elektrische voertuigen zou bestaan, terwijl het resterende deel voor hybrides, waterstofvoertuigen en conventionele verbrandingsmotoren is.
Een eerbetoon aan Shoichiro Toyoda
Toyoda maakte deze opmerkingen tijdens een evenement ter ere van zijn vader, Shoichiro Toyoda, aan de Nagoya Universiteit in Japan. De oudere Toyoda, die vorig jaar op 97-jarige leeftijd overleed, leidde Toyota in de jaren 80, transformeerde het wereldwijde autolandschap en daagde de dominantie van Detroit uit. Tijdens zijn ambtstermijn werden ook het luxemerk Lexus en het baanbrekende hybride voertuig Prius geïntroduceerd.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!