De Europese auto-industrie focust op Tesla, maar dat is een fout, want China is de uitdager

In zijn twintigste studie over de automarkt benadrukt adviesbureau AlixPartners de onstuitbare opkomst van Chinese fabrikanten. Zij dwingen de traditionele autofabrikanten, met name in Europa, om hun strategie aan te passen om hun marktaandeel te verdedigen.

Waarom is dit belangrijk?

Een nieuwe studie bevestigt wat al een tijd wordt gedacht. Dat China nu de grootste exporteur van auto's is, heeft niet enkel brede implicaties economisch vlak; ook de kwaliteit van de Chinese auto’s is van die aard dat Europese constructeurs hopeloos achterop lijken geraakt.

In het nieuws. De Europese autosector staat voor verschillende uitdagingen.

  • Volgens voorspellingen van Alix Partners zal het aantal verkochte voertuigen over vier jaar naar verwachting 17,4 miljoen bedragen. Een daling van 16 procent ten opzichte van de periode vóór de Covid-19-pandemie (20,8 miljoen in 2019).
  • Vergelijk dat met China, waar het aantal voertuigen in 2027 zal stijgen tot bijna 30 miljoen (+17 procent in dezelfde periode). China zal dan comfortabel de positie van 's we
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.