De Digital Rights Act: als we niet kunnen meespelen zijn we graag scheidsrechter

De Europese Commissie stelt dinsdag haar ‘Digital Rights Act’ voor. Daarmee wil Europa de concurrentie op de digitale eenheidsmarkt garanderen door de macht van de GAFAM in te perken.

GAFAM is een acroniem voor de Big Tech-bedrijven Google-Amazon-Facebook -Apple en Microsoft. Hen wordt verweten de markt in een houdgreep te hebben, waardoor concurrentie niet langer mogelijk is. Ze zouden ernaar streven om van het internet een gesloten systeem te maken, waarbij er geen enkel behoefte is om Google, Amazon, Facebook, Apple of Microsoft te verlaten.

Big Tech: lobbyen alsof je leven ervan afhangt

Dat Big Tech wel degelijk bezorgd is, mag blijken uit de bedragen die de GAFAM dit jaar al hebben besteed aan lobbyen in Brussel. In de eerste 6 maanden van 2020 hebben ze daar volgens de New York Times even veel uitgegeven als in heel 2019. Apple liet het voorbije weekeinde nog weten het Europese leiderschap op vlak van tech-wetgeving te verwelkomen. Maar helemaal gerust zijn ze dus blijkbaar toch niet in.

Het belang van de ‘Digital Rights Act’ kan dan ook moeilijk worden overschat. De de impact ervan op de Big Tech-bedrijven dreigt enorm te worden. 

EU is op 20 jaar verworden tot een technologische dwerg

Vertegenwoordigde de EU twee decennia geleden nog 23 procent van het globale bruto binnenlands product, dan reikt het vandaag niet veel verder dan 18 procent. De voorbije 20 jaar is de EU dan ook verworden tot een dwerg, die in deze wereld geen enkele rol van belang meer speelt op technologisch vlak. Daar zijn we totaal in de marge van de gebeurtenissen verzeild geraakt.

50 procent van alle techbedrijven met een waarde van meer dan 1 miljard dollar – de zogenaamde unicorns – zijn Amerikaans. Nog eens 25 procent is Chinees. 90 procent van al die bedrijven ligt buiten Europa

De EU kan de concurrentie met de VS (GAFAM) en China (BATX voor Baidu-Alibaba-Tencent en Xiaomi) niet langer aan. Ze moet het dus hebben van wetgeving die de toegang reguleert tot wat met 450 miljoen – in verhouding tot de rest van de wereld-, welstellende burgers nog steeds de grootste consumentenmarkt ter wereld is. 

De EU: Als we niet kunnen meespelen, zijn we graag scheidsrechter

Is Europa geen speler meer op techvlak, dan werpen we ons steeds vaker graag als de scheidsrechter van globale bekommernissen op. Eerst was er de GDPR-regelgeving, dan het Klimaatakkoord van Parijs en nu luidt de Europese Commissie dus een nieuwe offensief in met de Digital Rights Act. Die werd opgesplitst in de’Digital Services Act’ en de ‘Digital Market Act’, die beide de internetwereld beter willen reguleren.

Digital Rights Act bestaat uit twee onderdelen

De ‘Digital Services Act’ (wet op digitale diensten) wil haat- en desinformatiecampagnes bestrijden. Ze wil digitale platformen en sociale netwerken verplichten illegale content onmiddellijk van hun creatie weg te halen.

De ‘Digital Market Act’ (wet op de digital handelsmarkt) focust op de concurrentie. Bedoeling is om een lijst van ‘gatekeepers’ op te stellen. Dat zijn bedrijven die een ultra-dominante positie op hun markt hebben. De EC wil hun macht nu aan banden leggen. Naast de GAFAM zullen nog een aantal bedrijven geviseerd worden. Denk maar aan het Nederlandse hotelboekingsplatform Booking.com.  

De EC voorziet boetes tot 10 procent van het zakencijfer indien deze bedrijven zich voortaan schuldig zouden maken aan grove schendingen van de Europese concurrentieregels.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.