Het bedrijf Lingyun Intelligent Technology is in de Chinese hoofdstad Peking testritten gestart met de Gyrocar, een elektrisch voertuig dat het midden houdt tussen een auto, een motorfiets en een ruimtecapsule en uitgerust is met technologie die op de smartphone is geïnspireerd. Het bedrijf, opgericht door de Chinese ingenieur Zhu Lingyun, hoopt de Gyrocar binnen twee jaar op de markt te kunnen brengen.
De Chinese ondernemer geeft toe bij het ontwerp van de Gyrocar geïnspireerd te zijn door de Gyron, een conceptauto die in het begin van de jaren zestig van de voorbije eeuw door de Amerikaanse constructeur Ford Motor werd voorgesteld, maar nooit op de markt is gebracht.
Computermuis
De Gyrocar is een tweewieler, aangedreven door een elektrische motor. Het voertuig is drie meter lang en één meter breed. De Gyrocar biedt plaats aan één persoon, maar heeft geen stuurwiel of gaspedaal. De auto kan zich autonoom voortbewegen, maar zou ook met een computermuis kunnen worden gestuurd.
Onder de zitplaats is een gyroscoop geïnstalleerd om de Gyrocar in evenwicht te houden. Onder de zijdeuren van de auto zijn inklapbare wielen, die het voertuig bij stilstand rechtop moeten houden, voorzien. De batterijen zouden de Gyrocar toelaten om op één lading een afstand van honderd kilometer af te leggen.
Gebruiksgemak
Wagens met twee wielen werden al meer dan een eeuw geleden ontworpen, maar het succes bij het grote publiek bleef achterwege. De consument gaf immers de voorkeur aan de ruimte en stabiliteit van de traditionele auto of de snelheid en wendbaarheid van de motorfiets.
Toch zegt Zhu Lingyun ervan overtuigd te zijn dat de tweewieler de toekomst van het stadsvervoer zal worden. Hij verwijst daarbij onder meer naar het gebruiksgemak, waardoor de Gyrocar op een soepele manier door het verkeer kan worden geloodst. Daarnaast maakt de man gewag van een zuinig energieverbruik.
Vergunning
Zhu Lingyun zegt een vijftal jaar geleden op het internet het concept van de Gyron van Ford te hebben gevonden. Hij voegt eraan toe onmiddellijk te hebben beseft welke mogelijkheden de technologie in het stadsvervoer van de toekomst kon hebben. Inmiddels heeft hij met een kapitaalronde al een bedrag van 10 miljoen dollar opgehaald.
Het bedrijf is nu op zoek naar een extra investering van 30 miljoen dollar om de stap naar de massaproductie te kunnen zetten. De waarde van het bedrijf wordt geraamd op 60 miljoen dollar. Zhu Lingyun hoopt snel een Chinese locatie te kunnen vinden voor de bouw van een fabriek waar de productie zou kunnen worden opgestart.
Eén of twee personen
Investeerders in Lingyun wijzen erop dat de meeste auto’s slechts één inzittende hebben en het voertuig dan ook aan een groot aantal behoeften van het stadsvervoer kan beantwoorden. Er wordt echter ook gewerkt aan een versie voor twee personen.
Het bedrijf heeft nog wel een vergunning van de overheid nodig om het voertuig in het verkeer te kunnen brengen. Dat zou mogelijk een aantal problemen kunnen opwerpen. In Groot-Brittannië zou de Gyrocar immers als een motorfiets worden bestempeld, terwijl in China voorlopig geen regelgeving voor gyro-wagens op twee wielen bestaat.