De Duitse autobouwers zijn bijzonder op hun hoede voor de concurrentie die ze van de Amerikaanse constructeur Tesla moeten vrezen. Dat heeft de Duitse zakenkrant Handelsblatt benadrukt, verwijzend naar een bericht dat de Duitse autobouwers op de grijze markt een aantal exemplaren het Model 3 van Tesla hebben gekocht om de technologie van de wagen te kunnen bestuderen.
Volgens het Handelsblatt zouden de Duitse technici daarbij tot een aantal verontrustende vaststellingen zijn gekomen. In eerste instantie blijkt het Model 3 op een sterke winstmarge te kunnen rekenen, maar bovendien zou Tesla beschikken over een nieuwe batterij waarin slechts weinig kobalt zou worden verwerkt.
Tienduizend per week
“Het Model 3 zou verkocht worden tegen een prijs tussen 35.000 dollar en 78.000 dollar,” aldus het Handelsblatt. “Er zou echter slechts voor 18.000 dollar materialen moeten worden gebruikt, terwijl voor de productie nog eens een bedrag van 10.000 dollar moet worden gerekend. Dat biedt Tesla een interessante winstmarge.”
“Indien Tesla erin lukt om, zoals gepland, tienduizend exemplaren per week te produceren, kan het model het bedrijf dan ook sterke winsten opleveren. Op dit ogenblik zouden voor het Model 3 al meer dan een half miljoen voorafbestellingen in de Verenigde Staten en Europa zijn gebeurd.”
“De Duitse autobouwers zien Tesla, zowel door zijn technologie als door zijn populariteit, als een zware bedreiging,” zegt het Handelsblatt. “Vorig jaar verkocht Tesla van zijn Model S – dat op het hogere marktsegment mikt – meer exemplaren dan zijn tegenhangers van BMW en Mercedes.”
“Alle Duitse autobouwers werken aan eigen elektrische modellen, maar hebben ten opzicht van Tesla een grote achterstand opgelopen en worstelen nog altijd met de naweeën van het Dieselgate-schandaal. Maar vooral de productiekloof wordt zorgwekkend. De Tesla Roadster werd al een decennium geleden gelanceerd, maar pas eind dit jaar brengt Audi met de E-tron Quattro de eerste Duitse elektrische auto op de markt.
Congo
Ook de grote expertise van Tesla is voor de Duitse autobouwers een grote zorg. “Laboratoriumanalyses toonden aan dat Tesla voor de lithium-ionbatterij van het Model 3 minder kobalt blijkt nodig te hebben dan traditioneel moet worden gebruikt,” zegt het Handelsblatt. “Dit kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren.”
“Kobalt is een belangrijk onderdeel van de batterij voor elektrische auto’s. Momenteel zijn grote hoeveelheden nodig om krachtige en duurzame batterijen te maken. Ongeveer 60 procent van de wereldwijde kobaltreserves bevindt zich in de Democratische Republiek Congo, waar echter onder bijzonder moeilijke omstandigheden moet worden gewerkt.”
“In Congo is het bijzonder lastig om de voorraadketen efficiënt te laten werken, terwijl kobalt ook geassocieerd worden met kinderarbeid, oorlogsvoering en conflicten,” betoogt de zakenkrant. “Die problemen worden nog verzwaard door de grote vraag naar kobalt voor de productie van elektrische wagens.”
“Daardoor heeft de prijs de voorbije achttien maanden een verdrievoudiging gekend. Er worden nog verdere prijsstijgingen verwacht. Geprobeerd wordt dan ook het gebruik van kobalt te minimaliseren. Hier lijkt Tesla echter belangrijke vorderingen te hebben gemaakt. Samen met partner Panasonic kon het kobaltgehalte in de batterij van het Model S van 8 procent naar 2,8 procent worden herleid.”