De comeback van Microsoft: hoe een schildpad het haalde in een wereld geobsedeerd door snelheid

De comeback van Microsoft mag niemand verwonderen, omdat geen enkel ander groot ‘Big Tech’-bedrijf de voorbije 5 jaar, zowel op technologisch als op financieel vlak, zoveel progressie maakte.

Microsoft werd vorige week – na een periode van 8 jaar – heel even opnieuw ‘s werelds meest waardevolle techbedrijf, nadat de val van de tech-aandelen vooral Apple pijn deed. Microsoft en Apple worden nu beide op zo’n 800 miljard dollar gewaardeerd. 

Microsoft was jarenlang de schildpad in een techwereld die geobsedeerd is door snelheid. Maar het lijkt die race nu te gaan winnen.

Een trage maar robuuste comeback

De comeback van Microsoft mag niemand verwonderen, omdat geen enkel ander groot ‘Big Tech’-bedrijf de voorbije 5 jaar, zowel op technologisch als op financieel vlak, zoveel progressie maakte.  In het huis van Bill Gates is niet eens sprake van een revolutie: het bedrijf is gewoon teruggevallen op wat het best doet en heeft domeinen waar het niets te zoeken had – die van de vermaledijde Windows smartphone bijvoorbeeld – de rug toegekeerd. Terug naar de basis dus en naar de B2B-activiteiten, waar het zich concentreerde op de Office-bundel, database software, verkoopsoftware en cloud-computing. 

Het bedrijf bleef ook grotendeels bespaard van negatieve externe invloeden. Het slaagde er in om te ontsnappen aan de privacy-problematiek die Google en Facebook parten speelt. Microsoft is evenmin afhankelijk van het succes van één enkel product in een verzadigde markt, zoals dat voor Apple het geval is met de iPhone. Tenslotte heeft het bedrijf ook weinig last van de Amerikaans-Chinese handelsoorlog

Satya Nadella, de beste ‘Big Tech’-CEO van de voorbije jaren

De comeback is in grote mate te danken aan de CEO van het bedrijf, Satya Nadella (foto boven), die stilaan de titel van beste ‘Big Tech’-CEO van de voorbije jaren mag gaan claimen.

Toen Nadella in 2014 Steve Ballmer opvolgde bevond Microsoft zich middenin een identiteitscrisis. Het bedrijf was futloos en leek zich af te vragen of het zijn beste dagen al achter zich had. Maar Nadella slaagde er in bij Microsoft opnieuw een leercultuur te introduceren. Ook de acquisities van LinkedIn en codeersite GitHub bleken een schot in de roos.

Onderschat de Xbox en A.I. niet

Hoewel het bedrijf vooral in de B2B-sector geld verdient, mag het ook op de consumentenmarkt niet worden afgeschreven. Het gamingplatform Xbox is niet voor niets het – op Sony’s Playstation na – best verkochte ter wereld. Ook daar lijkt de toekomst verzekerd. Het bedrijf kondigde naast een nieuw game-streaming strategie recent ook overeenkomsten aan met videogamemakers, die het Sony zelfs moeilijk zouden kunnen maken.

Tenslotte zet het bedrijf ook in op artificiële intelligentie (A.I.). Volgens Nadella is A.I. wel degelijk ‘de beslissende technologie van deze tijd’. Het bedrijf heeft dan ook al 8.000 ingenieurs en computerwetenschappers in dienst die enkel op A.I. werken. Nu deze markt steeds verder groeit zal Microsoft ook daar zijn stempel op weten te drukken.

© Getty Images

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.