De belangrijkste vraag die Elon Musk stelt in sollicitatiegesprekken

Om een innovatief bedrijf uit de grond te stampen, heb je geweldig personeel nodig. Dat kan een start-up maken of kraken, weet ook Elon Musk, mister SpaceX. Om het kaf van het koren te scheiden, heeft hij een techniek goed ontwikkeld.

Op sollicitatiegesprek bij Elon Musk: nu is het een droom die werkelijkheid wordt. Toen Tesla en SpaceX nog in de kinderschoenen stonden, was het voor Musk echter uitzonderlijk belangrijk om de juiste mensen aan te werven. Daarvoor gebruikt Musk een methode die ze ook bij de FBI toepassen.

Gedetailleerde vragen

Iedereen kan claimen dat ze de allerbeste voor de job zijn, maar om dat zeker te weten, stelt Musk een aantal gerichte vragen. Hij probeert sollicitanten ervan te overtuigen dat ze zo gedetailleerd mogelijk moeten vertellen over hoe hun job er nou uitzag of welk probleem ze juist hebben opgelost.

Dus vraagt hij elke kandidaat op elk interview dezelfde vraag: ‘Zeg me hoe jij een van de moeilijkste problemen waar je aan gewerkt hebt, opgelost kreeg.’

‘Omdat mensen die het probleem echt opgelost hebben, exact weten hoe ze dat gedaan hebben’, liet Musk op een conferentie optekenen. ‘Ze weten het, ze kunnen dus ook de kleine details beschrijven.’

Wie het werk niet echt heeft uitgevoerd, of op afstand stond te kijken, zal die details niet kunnen geven. Dus wil Musk echt stap voor stap met zijn kandidaat door het probleem wandelen.

AIM

Wetenschappers geven Musk gelijk en doopten de wetenschap achter de techniek de Asymmetric Information Management-truc. Die dient vooral om leugenaars te kunnen onderscheiden van wie de waarheid vertelt. Het is dus iets dat vaak door politieagenten, maar ook hr-personeel gebruikt wordt.

‘Kleine details zijn het levensbloed van forensisch onderzoek en geven onderzoekers de kleine dingen die ze kunnen aftoetsen bij getuigen’, zegt Cody Porter, die de paper over AIM mee schreef en werkt aan de universiteit van Portsmouth.

‘Interviewers moeten de ondervraagde heldere instructies geven en duidelijk maken dat als ze lange, gedetailleerde verklaringen afleggen, de rechercheur beter kan weten of ze de waarheid spreken.’

Uit het onderzoek van Porter blijkt dat wie de waarheid spreekt, vaker details zal beginnen geven om zijn onschuld te staven.

‘Leugenaars zullen dan weer hun schuld proberen weg te steken’, legt Porter uit. ‘Dat betekent dat ze meer strategische informatie zullen achterhouden om hun leugens niet te laten uitkomen. Dus geven ze minder informatie.’

De mythe dat leugenaars juist meer details geven, hebben we daarmee ook de wereld uitgeholpen.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20