De Beers wil opnieuw meer in exploraties investeren

De Beers wil opnieuw meer in exploraties investeren
De Beers verwacht ook dit jaar een sterke vraag naar diamanten. – Foto: Jhphoto/AP

De diamantmarkt herstelt zich sneller van zijn dalperiode tijdens de coronacrisis dan algemeen werd vooropgesteld. Dat heeft Mark Cutifani, vertrekkend chief executive van het mijnbedrijf Anglo American, gezegd naar aanleiding van de jaarresulaten van de groep. Diamantproducent De Beers, dochter van Anglo American, kan dan ook op een uitstekend jaar terugblikken.

Nu de coronapandemie steeds verder afneemt, wil de diamantproducent ook zijn exploraties – onder meer in Angola – hervatten.

De Beers boekte vorig jaar een omzet van 5,6 miljard dollar, tegenover 3,4 miljard dollar inkomsten het jaar voordien. De verkoop van ruwe diamanten steeg van 2,8 miljard dollar naar 4,9 miljard dollar. “Die groei werd gedreven door een positief sentiment en een sterke vraag naar diamanten juwelen in de belangrijke consumentenmarkten”, merkt De Beers op. 

Pandemie

Ondanks de aanhoudende impact van de coronapandemie realiseerde de diamantproducent vorig jaar een verkoop van 33,4 miljoen karaat, tegenover 21,4 miljoen karaat het jaar voordien. De gemiddelde prijs steeg met 10 procent tot 146 dollar per karaat.

De winst liep van 417 miljoen dollar tot 1,1 miljard dollar op. De ruwe productie groeide bij De Beers met 29 procent tot 32,3 miljoen karaat. Die stijging was volgens het bedrijf vooral te danken aan de terugval van de productie het jaar voordien wegens de coronapandemie, die tot lockdowns en een lagere vraag bij klanten heeft geleid.

“De diamantsector heeft een opmerkelijke heropleving gekend”, stipte Sarah Kuijlaars, financieel directeur van De Beers, aan. “Die trend lijkt zich ook dit jaar verder te zetten. Er kan bij de klanten een sterke vraag worden opgetekend.”

“Het is duidelijk dat natuurlijke diamanten op de consument een grote aantrekkingskracht blijven uitoefenen. Ondanks de ongunstige impact van de coronapandemie beschikken veel klanten nog altijd over aanzienlijke financiële middelen. Velen beslissen om een gedeelte van dat geld in diamanten te investeren.”

Exploraties

Mark Cutifani merkte daarbij ook nog op dat de diamantprijzen de voorbije veertien maanden met 30 procent zijn gestegen. “Er is door de uitbraak van de coronacrisis immers een schaarste ontstaan”, merkt hij op. “Er kon een duidelijke daling in het aantal exploraties naar nieuwe voorraden worden opgemerkt. Een schaars product is daardoor nog schaarser geworden.”

Bruce Cleaver, chief executive van De Beers, kondigde daarbij aan dat het bedrijf ook opnieuw met de exploratie naar nieuwe voorraden van start gaat. “We hebben de uitgaven voor exploraties tijdens de coronacrisis afgeremd, maar voeren die activiteit nu weer op”, beklemtoonde Cleaver.

“Onder meer in Angola wordt terzake aan een akkoord met de regering gewerkt. Angola is geen gemakkelijke omgeving om te werken, maar diamantproducenten hebben er uitzicht op aanzienlijke voorraden. Ook in Canada, Botswana en Zuid-Afrika zijn er beloftevolle exploraties aan de gang.”

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00