De 7 meest voorkomende redenen die je naast de langverwachte promotie doen grijpen

Naast een promotie grijpen waar je op hoopte is op zich al erg genoeg, maar niet begrijpen waarom je werd gepasseerd – zelfs niet na het vage follow-up gesprek met de baas dat er meestal op volgt – is nog veel erger. Brandy Lee interviewde 20 van haar favoriete executives over promoties en publiceert op haar Business Insider blog de zeven meest voorkomende redenen waarom mensen naast een promotie grijpen.

  1. Je beschikt niet over de juiste vaardigheden voor de job. Misschien ben je uitstekend in je huidige positie, maar succesvol zijn in één activiteit betekent niet dat je ook automatisch succesvol zal zijn in iets anders. Probeer dus niet enkel uit te munten in je huidige job. Verzamel ook nu al zoveel mogelijk kennis en knowhow over de job die je wil en spreek er met je baas over.

  2. Je hebt te weinig soft skills. Vooral als je richting management wil gaan, zal je bepaalde soft skills als conflictresolutie, diplomatie en communicatie onder de knie moeten krijgen. Mentor nieuwe werknemers, leid presentaties of trainingen en doe andere zaken om te tonen dat je ook beschikt over niet-technische vaardigheden.

  3. Je luistert niet naar feedback. Het is niet gemakkelijk om ‘opbouwende’ kritiek te aanvaarden. Toch is het absoluut nodig om je er voor open te stellen en er naar te luisteren.

  4. Je bent niet professioneel genoeg. Hoe hoger op de carrièreladder, hoe professioneler je je moet gedragen – ook wanneer de baas niet kijkt!

  5. Je bent geen initiatiefnemer. Als je hogerop wil raken, dien je jezelf als een probleemoplosser te profileren. Dat betekent dat je niet enkel problemen moet kunnen identificeren, maar ook dat je er op eigen initiatief en in samenwerking met anderen oplossingen voor kan bedenken.

  6. Je denkt niet zoals een manager. Een werknemer doet zijn job goed, maar wil vooral zo snel mogelijk terug thuis te zijn. Een manager geeft werkelijk om het bedrijf en doet zijn job eerder om zijn departement succesvol te maken dan voor het geld.

  7. Je denkt er recht op te hebben. Anciënniteit is al lang niet meer de voornaamste factor bij promoties. Hoe lang je al bij een bedrijf bent is veel minder belangrijk dan wat je er doet.

Meer
Lees meer...
Markten
BEL20