De Duitse autobouwer Daimler heeft al voor de derde keer op een jaar een winstwaarschuwing moeten publiceren. Die vaststelling toont de problematische situatie waarin het concern verzeild is geraakt. Dat zegt Christoph Rauwald, redacteur autosector bij het persbureau Bloomberg. Rauwald benadrukt dat de Duitse autobouwers zich momenteel in woelig water bevinden. Daarbij moet volgens hem naar verschillende redenen worden gewezen.
In de eerste plaats is er immers het moeilijke herstel van het zware emissieschandaal dat de Duitse autosector vier jaar geleden heeft getroffen. Tegelijkertijd moet de industrie zich ook een weg naar een toekomst van elektrische en zelfrijdende mobiliteit proberen te zoeken.
Opvolging
De nieuwe winstwaarschuwing werd door Ola Kallenius, de nieuwe topman van Daimler, gemeld. “Kallenius is amper een maand in functie, maar moet snel antwoorden op een aantal grote uitdagingen vinden,” zegt Rauwald. “Daimler had eerder dit jaar nog een kleine toename van de winst in het vooruitzicht gesteld. Die hoop is inmiddels echter compleet verdwenen.”
“Het bedrijf zegt nu te vrezen dit jaar geen winstgroei te zullen kunnen realiseren. Dat zou vooral te maken hebben met de voorzieningen die voor compensaties voor het emissieschandaal moeten worden voorzien. Tegelijkertijd zijn er ook de tegenvallende prestaties van de truckdivisie van het Duitse concern.”
“Dit was al de derde winstwaarschuwing die Daimler in minder dan een jaar moet publiceren,” beklemtoont Rauwald. “Kallenius en financieel directeur Harald Wilhelm, eveneens nieuw op post, voelen de druk om kosten te besparen en de winstgevendheid te herstellen. Kallennius nam bij Daimler pas recent de fakkel over van de beroemde topman Dieter Zetsche.”
“Die heeft het concern dertien jaar geleid. Zetsche heeft tijdens die periode zowel pieken als dalen meegemaakt. De dalen vielen echter vooral tijdens de laatste jaren van zijn leiderschap. In eerste instantie had hij Daimler opnieuw aan de top van het luxesegment gekregen. Zijn laatste jaar was echter vooral door tegenspoed gekenmerkt.”
“Tijdens de laatste maanden voor zijn vertrek diende Zetsche nog twee winstwaarschuwingen te publiceren. De marktwaarde van de onderneming viel gevoelig terug. Daimler presteerde daarbij beduidend slechter dan zijn grote Duitse concurrenten BMW en Volkswagen.”
Structuur
“Midden in die moeilijke omgeving moeten Kallenius en Wilhelm nu een strategie uittekenen die niet alleen de problemen uit het verleden kan oplossen, maar Daimler tegelijkertijd naar het nieuwe tijdperk van de zelfrijdende en elektrische mobiliteit kan leiden,” meent Rauwald.
“De Duitse autosector kent in zijn geheel een moeilijke tijd,” zegt hij. “In eerste instantie zijn zware investeringen nodig voor de overstap naar elektrische en zelfrijdende auto’s. Daarnaast moet de sector echter ook de impact van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China opvangen. Dat conflict heeft de verkoop van de Duitse autobouwers onder druk gezet.”
“De Duitse autobouwers hebben immers in de Verenigde Staten een aantal grote productiesites die in belangrijke mate op de uitvoer naar Azië zijn gericht. Bovendien is er ook nog de impact van de emissiecrisis, die vier jaar geleden weliswaar bij Volkswagen uitbrak, maar inmiddels nagenoeg de hele Duitse autosector heeft aangetast.”
Enkele dagen voor de jongste winstwaarschuwing moest Daimler nog een nieuwe tegenslag verwerken. De Duitse toezichthouders hadden het bedrijf immers verplicht om in het kader van het emissieschandaal nog eens 40.000 auto’s terug te roepen.
De onderneming besliste eerder al tot een belangrijke herstructurering. Onder meer verklaarden de aandeelhouders zich akkoord met een grotere zelfstandigheid van de truckdivisie en de mobiliteitsdiensten. Deze verschuivingen bieden volgens sommige analisten aan Kallenius en Wilhelm unieke kans om bij Daimler een betere structuur op te zetten.
Dorothee Cresswell, analist bij Barclays Equity Research, zegt wel dat daarbij niet mag worden getalmd.