De Duitse autobouwer Daimler zal mogelijk vijftienduizend schrappen. Dat heeft de Duitse krant Handelsblatt gezegd. De operatie vormt een onderdeel van een belangrijke kostenbesparing die Daimler wil doorvoeren. De nieuwe ingreep dreigt de kritiek op Ola Källenius, sinds negen maanden chief executive van Daimler, nog te versterken.
In november vorig jaar al had Daimler een afslanking van het personeelsbestand aangekondigd. Toen was geopperd dat minstens tienduizend banen geschrapt zouden kunnen worden.
Modellen
De ingreep vormde een onderdeel van een operatie die de kosten van de onderneming met 1,4 miljard euro moesten helpen terugschroeven. De besparingsoperatie zou over een periode van twee jaar zijn gespreid.
Een aantal bronnen binnen de onderneming hebben Handelsblatt nu verteld dat het management zwaarder in het personeelsbestand zal snoeien dan eerder was gemeld. Naast een aantal gedwongen ontslagen zou ook gegrepen worden naar brugpensioenen en deeltijdse arbeid.
Naast de personeelsafbouw zou Ola Källenius tevens een reeks andere besparingen willen doorvoeren. Zo zou Daimler voor zijn innovatieplatform Lab1886 een nieuwe meerderheidsaandeelhouder zoeken. Daarnaast zou het concern zijn portfolio modellen willen afslanken.
Kritiek
Er komt echter in toenemende mate kritiek op de strategie van Ola Källenius. ‘Hij staat dan ook voor een grote uitdaging,’ aldus Handelsblatt. ‘Hij moet de investeerders duidelijk maken welke toekomst hij voor Daimler ziet. Na drie winstwaarschuwingen op korte tijd begint de onrust te groeien.’
Het vertrouwen in Källenius, die negen maanden geleden het icoon Dieter Zetsche als topman moest opvolgen, heeft een gevoelige klap gekregen. Källenius wil inzetten op een ambitieus toekomstplan, maar dat zijn vooral ambities op langere termijn.
Ook bij het personeel heerst onzekerheid. ‘Bij de werknemers leeft een mix van woede en ontgoocheling,’ zegt Michael Brecht, voorzitter van de ondernemingsraad van Daimler. ‘De medewerkers eisen duidelijkheid.’