Cyberaanval legt telecomprovider lam: ‘Scarlet is nog nooit zo hard getroffen’

Duizenden meldingen van storingen bij telecomprovider Scarlet stroomden dinsdag binnen. Telefonisch was Scarlet de hele namiddag onbereikbaar. Wat is er aan de hand?

Volgens Fabrice Gansbeke, woordvoerder van moederbedrijf Proximus, werd Scarlet dinsdag getroffen door een ddos-aanval. (Distributed-denial-of-service-aanvallen zijn pogingen om een computernetwerk of -dienst moeilijk bereikbaar te maken voor de bedoelde klanten.)

‘De technische dienst heeft snel gereageerd en kon het probleem op anderhalf uur oplossen’, zegt Gansbeke dinsdagnamiddag tegen persagentschap Belga. Gansbeke sprak echter te vroeg. De netwerkproblemen bij Scarlet-klanten bleven aanhouden gedurende de hele namiddag en delen van de avond. De diensten van Scarlet zijn ondertussen terug beschikbaar.

Dit was de toelichting die Scarlet ons dinsdagavond gaf:

Wat is er aan de hand bij Scarlet?

Gansbeke: ‘Rond 16:00u herstelde de trafiek geleidelijk aan. Sinds 17:20u hebben we opnieuw een aantal gelijkaardige problemen die opduiken. We doen er alles aan om dat zo snel mogelijk op te lossen.’

Veiligheidsdiensten

Waar komt de ddos-aanval vandaan?

Gansbeke: ‘Dat is te vroeg om te zeggen. Ik wil daar wel ook duidelijk over zijn. Dit soort aanvallen is dagelijkse kost op wereldschaal. De loutere bedoeling van zo’n aanval is om de dienst onbeschikbaar te maken. Dat is ook de enige impact die hier is.’

Waarom wil de aanvaller de diensten van Scarlet onbeschikbaar maken?

Gansbeke: ‘Dat zullen we nu moeten bekijken en analyseren. Soms is het de bedoeling om met een ddos-aanval de aandacht af te leiden van een andere aanval. Onze veiligheidsdiensten hebben gelukkig de nodige maatregelen genomen om enige andere gevaren te voorkomen.’

Gebeurt dit soort ddos-aanvallen vaker bij Scarlet?

Gansbeke: ‘Het is bij mijn weten de eerste keer dat er een ddos-aanval met deze impact is bij Scarlet.’

Cyberveiligheid

Proximus steekt veel energie in cyberveiligheid. Hoe kan het dat het dochterbedrijf Scarlet zo zwaar getroffen wordt door een cyberaanval?

Gansbeke: ‘Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen overbelasting en cyberveiligheid. Op vlak van veiligheid is er op geen enkel moment een probleem geweest. We hebben in iedere geval geen enkele indicatie dat het zo zou zijn. We monitoren dat van nabij.’

Is Scarlet kwetsbaar voor zulke aanvallen omdat zijn servers niet sterk genoeg zijn?

Gansbeke: ‘Dat is een voorbarige conclusie. We zullen bekijken wat er precies is fout gelopen of hoe het vermeden had kunnen worden. Het is te vroeg om nu conclusies te trekken.’

Zijn er ook problemen ondervonden bij Proximus-netwerken?

Gansbeke: ‘Bij Proximus hebben we geen impact gezien op het netwerk.’

Meer