Cyberaanval legde intern mailverkeer Defensie 4 weken plat

Het interne mailverkeer van Defensie lag bijna vier weken plat na een cyberaanval op 16 december. Dat bericht Het Belang van Limburg.

E-mails met het @mil.be-adres werden pas gisteren volledig hersteld. Er konden wel mails ontvangen worden, maar militairen konden er niet op antwoorden.

Log4j

Het netwerk van Defensie was een hele tijd afgesloten van het internet zegt minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) aan Het Belang. “Dat was nodig om te kunnen controleren of alles veilig was. Sinds dinsdagmiddag kunnen er weer mails naar buiten worden gestuurd.”

Het volledige herstel van het externe mailverkeer zou op 12 februari gerealiseerd worden. Al is het niet duidelijk of dat zal lukken tegen dan.

De aanval kon gebeuren door een gat in de beveiliging van de veelgebruikte software om logboeken bij te houden Log4j. Volgens de krant waarschuwde het Belgische Centrum voor Cybersecurity drie dagen voor de aanval, op 13 december, al voor een beveiligingslek in de toenmalige versie van Log4j. Het riep bedrijven en instellingen op om zo snel mogelijk de beschikbare updates te installeren.

“Geen bevestiging dat er geen andere informatielekken zijn geweest”

Militair Dimitry Modaert van de vakbond VSOA-Defensie zei woensdag in De Ochtend op Radio 1 dat de problemen nog niet van de baan zijn. “We krijgen veel reacties van het personeel dat ze nog geen toegang hebben tot de systemen. Er is zeker een administratieve impact voor het beheer van een heleboel dossiers.”

Modaert was er niet gerust op dat er geen lekken zijn geweest na de hack. “Er is communicatie geweest over het feit dat er geen impact is geweest op het operationele niveau, bijvoorbeeld op F-16’s. Maar tot nu toe hebben we geen bevestiging dat er geen andere informatielekken zijn geweest.”

(ns)

Meer