Cryptoplatformen lonken met sponsordeals naar voetbalfans: “Ideale weg om cryptocurrency bij de massa te introduceren”

Waarom is dit belangrijk?

Worden cryptomunten helemaal mainstream dankzij het voetbal? Het regent alvast aankondigingen over cryptobedrijven die sponsor worden van een voetbalclub. Ze inspireren zich op de marketingstrategie van de grote onlinegokbedrijven, die eerder al de voetbalwereld veroverden.

In het nieuws: Blox, de app van het Nederlandse handelsplatform BTC Direct, kondigde vrijdag twee sponsordeals aan. Het cryptomerk wordt de komende twee seizoenen de mouwpartner van Club Brugge en wordt ook voor een seizoen de “official cryptocurrency partner” van N.E.C. uit het Nederlandse Nijmegen.

Er is een intense race aan de gang tussen de Nederlandse cryptoplatformen:

  • Blox kondigde een week eerder ook een sponsordeal met Ajax aan. De club uit Amsterdam kondigde in juni nochtans een gelijkaardige deal met het concurrerende cryptoplatform Knaken aan, maar dat partnerschap lijkt vroegtijdig ontbonden.
  • Knaken is wel nog steeds de cryptopartner van de Rotterdamse clubs Feyenoord en Sparta.
  • PSV, die met Ajax en Feyenoord de grote drie vormt in Nederland, kondigde vorige week dan weer aan in zee te gaan met nog een ander platform, Anycoin Direct. Net als Club Brugge zal PSV zich door zijn cryptopartner laten uitbetalen in cryptomunten.
  • Nog een andere Nederlandse club, AZ, presenteerde Bitcoin Meester als zijn cryptopartner.

De gokbedrijven achterna. Online gok- en casinobedrijven slaagden er in het voorbije decennium in mainstream te worden dankzij forse sponsorcontracten met bijna alle grote voetbalclubs, overigens tot ontzetting van verslavingsexperten . Zo is Unibet vandaag de hoofdshirtsponsor van Club Brugge.

De cryptobedrijven hebben een vrijwel identieke ambitie, zo blijkt uit de recente aankondigingen: niet alleen de eigen naambekendheid, maar de brede acceptatie van cryptohandel in het algemeen vergroten.

Het grote pluspunt van voetbal is dat de platformen via de clubs zowat alle lagen van de bevolking kunnen bereiken. Een tweede element: de cryptoplatformen hopen dat het lokale karakter van een voetbalclub drempelverlagend zal werken.

  • “We willen hiermee ons platform en crypto zelf een groter podium geven”, verklaarde Anycoin Direct bij de PSV-deal.
  • “Wij willen cryptocurrency laagdrempelig en leuk maken en houden”, zo verklaarde Blox-CEO Davy Stevens bij de presentatie van de alliantie met Ajax.
  • “De voorbije jaren hebben we bij Club een traject naar meer klantvriendelijkheid en convenience doorgemaakt en we geloven dat digitale munten daar ook in de toekomst een rol kunnen in gaan spelen. Denk maar aan de mogelijkheid om de Blox-App te integreren in de fan wallet, zodat bijvoorbeeld betalen met crypto op Club mogelijk kan worden”, verklaarde Bob Madou, de commercieel directeur van Club Brugge.

Lees ook: Manchester City lanceert eigen cryptomunt

(NS)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.