“Crash met Boeing 737-800 in China was gevolg van een menselijke handeling”: zwarte doos geeft extra informatie bloot

Bij een vliegtuigcrash in China, waarbij het vliegtuig loodrecht naar beneden stortte, kwamen in maart 132 mensen om het leven. De zwarte doos werd naar de VS gestuurd voor uitlezing en analyse. The Wall Street Journal kon de eerste resultaten te horen krijgen.

Op 21 maart crashte een Boeing 737-800 van China Eastern Airlines vlakbij de stad Wuzhou. Op amateurbeelden was te zien hoe het vliegtuig bijna verticaal naar beneden stortte. Wie het vliegpad van de Boeing bekijkt, ziet dat op een gegeven moment in de vrije val het vliegtuig toch weer werd rechtgetrokken. Tevergeefs: kort erna zakte het weer pijlsnel, en crashte het toestel neer. Alle 132 inzittenden kwamen daarbij om het leven.

De crash van het vliegtuig had even verregaande gevolgen voor Boeing en Chinese luchtvaartmaatschappijen: het land hield alle 737-800’s bijna een maand aan de grond. De crash deed denken aan de ongevallen met de Boeing 737-MAX, waarbij een defect correctiesysteem (MCAS) de vliegtuigen vanzelf richting de aarde stuurde. Dezelfde omstandigheden werden uitgesloten bij de crash in China, simpelweg omdat de 737-800 geen MCAS-systeem heeft.

Het uitlezen van de zwarte doos, die enkele dagen na de crash werd teruggevonden en naar de VS werd gestuurd om te worden onderzocht, vertelt nu een heel ander verhaal. “Het vliegtuig deed wat het werd opgedragen vanuit de cockpit”, citeert The Wall Street Journal een bron dicht bij het Amerikaans onderzoek.

De kans dat het om een fout ging, is bijzonder klein. De piloot van het vliegtuig, de 32-jarige Yang Hongda, had al meer dan 6.700 vlieguren op de teller. Hij kreeg zijn training van copiloot Zhang Zhengping, een van de eerste commerciële piloten van het land en na meer dan 32.000 vlieguren zonder fouten bijna klaar voor zijn pensioen. Dat de oorzaak dus een menselijke fout was, kan worden betwijfeld.

Toch kan niet uitgesloten worden dat de crash werd veroorzaakt door een van de piloten. Op 24 maart 2015 vond dergelijk voorval plaats, toen Germanwings-piloot Andreas Lübitz zelfmoord pleegde door een Airbus A320, met 150 mensen aan boord, tegen een berg te vliegen.

Ook de optie dat iemand zich toegang tot de cockpit verschafte en de piloten dwong de stuurknuppel naar beneden te duwen, behoort nog tot de mogelijkheden. Verder onderzoek op de zwarte doos, die de cockpitgegevens bewaart, moet meer duidelijkheid bieden. Ook de tweede zwarte doos, die de data van vliegtuig en vlucht bijhoudt, werd ondertussen teruggevonden en wordt onderzocht.

(jvdh)

Meer