Coucke: ‘Werd armer door coronacrisis’

Marc Coucke zegt dat de totale waarde van zijn bedrijven is gedaald door de coronacrisis. Dat komt door de klappen die zijn sport-, horeca- en entertainmentbelangen incasseren.

Belgiës bekendste ondernemer reageerde in de talkshow Gert Late Night op krantenberichten als zou hij tijdens de coronacrisis rijker geworden zijn. ‘Nee, armer’, was zijn conclusie, zonder er een bedrag op te plakken.

Zijn beursgenoteerde belangen gingen de voorbije weken de goede kant op, maar dat is maar een deel van het verhaal, beklemtoonde hij. De costichter van medicijnenverdeler Omega Pharma is via zijn familiale investeringsmaatschappij Alychlo ook eigenaar van Sporting Anderlecht en heeft belangen in het dierenpark Pairi Daiza en verscheidene toeristische activiteiten in Durbuy. Dat entertainment- en leisure-deel van zijn portefeuille werd in het hart getroffen door de lockdown en de maatregelen rond social distancing.

‘Mijn beursbeleggingen zijn redelijk ‘corona proof’, maar ik heb het grootste deel geïnvesteerd in Belgische privébedrijven, zoals ik beloofd heb bij de verkoop van Omega Pharma’, zei hij in een gesprek met presentator Gert Verhulst. ‘Die bedrijven zitten allemaal in het midden van het coronagedoe. Je hoort mij daar niet over klagen. Dat hoort erbij. Veel mensen kampen met ernstiger problemen. Maar ik zeg maar: een dierentuin, een voetbalploeg, drie hotels, elf restaurants, zeven skipistes. Moet ik nog verder gaan?’

Plopsa

Presentator Gert Verhulst weet goed waar Coucke over praat, want hij is zelf een grote aandeelhouder van het entertainmentbedrijf Studio 100, dat de Plopsaland-parken uitbaat. ‘Hoeveel zijn je parken minder waard een jaar geleden? Kan je daar een bedrag op plakken? Wel, ik ook niet’, kaatste Coucke de bal terug. Hij was overigens recentelijk kandidaat om een stuk van Studio 100 over te nemen, maar het belang ging uiteindelijk naar onder meer Vic Swerts van Soudal.

Coucke zei nog niet wakker te liggen van hoe zijn vermogen op papier stijgt of daalt. ‘Veel belangrijker is: hoe komen we uit deze crisis, zonder dat er economische slachtoffers vallen en de mensen in armoede in nog grotere problemen komen?’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.