De cosmeticagroep Coty, die onder andere de make-upmerken Burberry en Calvin Klein onder zich heeft, legt 200 miljoen dollar (163 miljoen euro) op tafel voor 20 procent van KKW. Dat is het make-upmerk van de realityster Kim Kardashian.
Dat laat Coty dinsdag weten in een persbericht, nadat er vorig jaar al geruchten circuleerden.
De deal waardeert het bedrijf van Kardashian op 1 miljard dollar. Dat is net iets minder dan de 1,2 miljard voor Kylie Cosmetics van haar halfzus Kylie Jenner, dat trouwens ook in handen is van Coty.
Slechte papieren
De demarche is een van de laatste pogingen van Coty om weer relevant te worden. De merken van het bedrijf spreken geen jongeren meer aan en de inkomsten slabakken al een tijd. Over heel 2020 draaide de groep een omzet van 4,7 miljard dollar, 33 procent minder dan een jaar eerder. In juli stond de beurskoers nog 62 procent lager dan in het begin van het jaar, maar een betere verkoop tijdens de coronacrisis kon die daling beperken tot 2 procent.
Het bedrijf is ook al vijf keer van management veranderd sinds het in 2015 de cosmeticadivisie van Procter & Gamble overnam voor veel te veel geld. Het moest daar ondertussen al 1 miljard euro op afschrijven.
Social media
Door de Kardashians in huis te halen hoopt Coty het tij dus te keren. De strategie is dan ook om meer in te zetten op reclame via social media. Kim Kardashian heeft 200 miljoen volgers op Instagram, Kylie Jenner heeft er 207 miljoen. Coty zet daarmee na vele jaren de achtervolging in op nieuwe cosmeticamerken.