De Chinese overheidsinstelling China Internet Network Information Center (CNNIC) heeft donderdag cijfers vrijgegeven over het aantal internetgebruikers. Uit dat rapport blijkt dat dat aantal is toegenomen tot bijna 1 miljard.
Volgens de cijfers telde China eind 2020 zo’n 989 miljoen internetgebruikers. Dat zijn er 85,4 miljoen meer dan in maart. Sindsdien hebben meer en meer Chinezen hun weg naar het internet gevonden omdat ze gedwongen werden om thuis te blijven als gevolg van de coronacrisis.
Meer online winkelen
Uit het rapport blijkt ook dat bepaalde trends zijn gebleven nadat het ergste gedeelte van corona-uitbraak in China achter de rug was in april. Zo is het aantal mensen dat online winkelt tussen maart en eind december toegenomen met 72,15 miljoen. Daarmee komt het totale aantal Chinezen dat online winkelt uit op 782 miljoen.
Veel internetgebruikers doen daarbij een beroep op hun smartphone. Door de crisis hebben de inwoners van China meer kunnen sparen. Tijdens de lockdown was er immers zo goed als niets geopend.
Ook het aantal mensen dat telewerkt is toegenomen. In juni werkten 147 miljoen werknemers thuis. In december waren dat er al 346 miljoen.
Minder medische consultaties online
De groei van het aantal internetshoppers was groot, maar het aantal videokijkers nam nog sterker toe – met 76,33 miljoen in negen maanden – tot 927 miljoen in december. Dat betekent dat bijna 94 procent van alle Chinese internetgebruikers online video’s bekijken, tegenover 74 procent die online winkelen.
Niet alle trends die tijdens de coronacrisis in China de kop opstaken waren blijvers. Zo is het aantal mensen dat online medische gezondheidsconsultaties kreeg sinds de verbetering van de Chinese gezondheidscrisis gevoelig afgenomen. Het aantal mensen dat online een opleidingen volgt is tussen maart en december gedaald van 423 miljoen naar 342 miljoen.
Lees ook: