Corona deed vele huishoudens naar de bouwstenen van Lego grijpen

De Deense speelgoedfabrikant Lego heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een omzet geboekt van 23 miljard Deense kronen (3,1 miljard euro). Dat betekende een stijging met 43 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De bouwstenen van het bedrijf bleken eerder al voor vele huishoudens een middel om de gedwongen isolaties door de lockdowns van de coronapandemie op een aangename manier door te brengen.

Die trend heeft zich ook tijdens de eerste maanden van dit jaar verder doorgezet. De nettowinst liep over de eerste helft van dit jaar met 140 procent op tot 6,3 miljard konen.

Super Mario

Niels Christiansen, topman van Lego, merkte in zijn commentaar op de cijfers op dat de Deense speelgoedfabrikant kan profiteren van een breed assortiment dat alle leeftijden en interesses aansprak.

“De goede resultaten werden verder in de hand gewerkt door het feit dat de fabrieken van Lego door de versoepeling van de coronamaatregelen weer normaal konden werken, terwijl ook de winkels opnieuw open gingen”, voerde hij aan.

Christiansen wees verder op de sterke interesse van de consumenten voor de samenwerking van Lego met gamefabrikant Nintendo rond de figuur van Super Mario. Daarnaast maakte hij gewag van een grote bijval voor de producten die rond andere figuren – zoals Star Wars en Harry Potter – op de markt werden gebracht.

De topman van Lego stelde verder nog te verwachten dat het bedrijf ook tijdens de tweede jaarhelft goede prestaties zou laten optekenen, maar maakte wel gewag van een mogelijke vertraging van de groei.

“Men moet er immers rekening mee houden dat de consumenten zullen terugkeren naar de bestedingspatronen die ze ook voor de uitbraak van de coronacrisis hanteerden”, betoogde hij.

Geen prijsstijgingen

Een aantal partijen hebben gewaarschuwd dat de speelgoedsector de volgende maanden met een verminderde keuze en hogere prijzen zal moeten afrekenen. Er wordt immers gewag gemaakt van mogelijke verstoringen van de aanvoer van grondstoffen door een wereldwijd tekort aan arbeidskrachten, terwijl de hogere transportkosten tot prijsstijgingen in de hand zouden werken.

Niels Christiansen, topman van Lego, zegt echter geen grote grote problemen te verwachten. Hij merkte daarbij op dat het bedrijf niet van plan was om buitengewone prijsstijgingen door te voeren om de impact van de hogere grondstoffenprijzen en het duurdere transport te compenseren.

Hij voegde er bovendien aan toe dat de sterke financiële prestaties van het concern ertoe zouden kunnen leiden dat de investeringen in duurzame initiatieven zouden worden versneld.

De Deense speelgoedfabrikant presenteerde eerder al de eerste bouwstenen die op basis van gerecycleerde plastic flessen waren vervaardigd. Daarnaast werden de eerste – volgens Lego succesvolle – tests uitgevoerd om plastic voor eenmalig gebruik door papieren verpakkingen te vervangen. Dat product zal volgend jaar verder worden ingevoerd.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.