Sinds enkele weken stijgt Clubhouse in de populariteitslijsten. Het atypische sociale medium lijkt de juiste niche gevonden te hebben om zich te onderscheiden van de grote spelers. Helaas zal zijn originaliteit niet lang standhouden. Facebook gaat het concept kopiëren, net als Twitter trouwens.
Ondanks het feit dat de app enkel beschikbaar is voor Apple-toestellen, en dat gebruikers zich enkel kunnen registreren op uitnodiging, heeft Clubhouse de wind in de zeilen. Met meer dan 2 miljoen gebruikers vaart dit sociale netwerk zijn eigen koers.
Geen tekst, geen likes, geen video: Clubhouse concentreert zich op audio. Je kan er podcasts beluisteren of uitzenden, en je kan er live deelnemen aan salons waar gediscussieerd over van alles en nog wat. Het debat verloopt er vooralsnog constructiever dan op traditionele internetfora.
Is de toekomst van sociale media auditief?
Die steile opmars is de grootste speler van de industrie uiteraard niet onopgemerkt voorbijgegaan. Afgelopen zondag heeft niemand minder dan Marc Zuckerberg zich geregistreerd op het platform, en hij nam deel aan een discussie over de toekomst van virtual reality en augmented reality.
Woensdag heeft The New York Times onthuld dat Facebook werkt aan een eigen versie van het audiosalon, gebaseerd op het model van Clubhouse. Werknemers van het sociale mediaconcern mogen volgens de krant nog niet publiekelijk spreken over het project.
‘We brengen al vele jaren mensen met elkaar in contact via audio- en videotechnologieën en we zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om deze ervaring voor mensen te verbeteren’, aldus Emilie Haskell, woordvoerder van Facebook.
De ontwikkeling van de audio-toepassing zou zich nog in het beginstadium bevinden, er is nog niets geweten over een eventuele lanceerdatum.
Ook Twitter bereidt zijn eigen audio-functionaliteit voor. Het beest zou Spaces gaan heten, en het zou heel hard op Clubhouse lijken. Van de Twitterversie zou op dit moment al een bètaversie bestaan.
Facebook, seriële copycat
Facebook zou daarmee niet aan zijn proefstuk toe zijn, wat betreft het kopiëren of opslokken van vernieuwende concepten die werken. In het verleden heeft het bedrijf van Zuckerberg – met groot succes tot gevolg – de chatapplicatie WhatsApp en het sociale medium Instagram overgenomen.
Recentelijk heeft Facebook zich ook de functionaliteit Stories eigen gemaakt, een concept dat eerst exclusief op Snapchat te vinden was. Idem met Reels, waarvoor het de mosterd bij TikTok haalde. Bij dat laatste is het succes minder eenduidig.