Consument ziet elektrische auto wel zitten, maar kostprijs blijft een bekommernis

Consument ziet elektrische auto wel zitten, maar kostprijs blijft een bekommernis
De interesse in de aankoop van een elektrische wagen loopt snel op. -Tesson/Andia/Universal Images Group via Getty Images

Consumenten tonen in toenemende mate interesse om een elektrische wagen te kopen, maar ze tonen daarbij wel een grote bekommernis over de stijgende prijzen. Dat blijkt uit een rapport van het adviesbureau Deloitte, gebaseerd op een enquête bij een groep consumenten in de Verenigde Staten tijdens de maanden september en oktober vorig jaar. Daarbij kon tevens worden vastgesteld dat de interesse in wagens met verbrandingsmotoren verder afkalft.

Waarom is dit belangrijk?

Vele grote fabrikanten van elektrische wagens zien zich verplicht de verkoopprijs van hun wagens op te voeren. Die maatregel moet hen toelaten de impact van de inflatie, die hun kosten gevoelig heeft opgedreven, op te vangen. Maar dat beleid kan een negatieve impact hebben op hun verkoop. Uit het onderzoek van Deloitte is immers gebleken dat bij meer dan de helft van de respondenten een gebrek aan betaalbaarheid bij de overweging over een aankoop van een elektrische wagen de grootste bekommernis was.

Aankoopintentie voor elektrische wagens loopt verder op: Uit het onderzoek van Deloitte bleek dat bijna zeven op de tien potentiële kopers van elektrische voertuigen verwacht voor zijn volgende auto minder dan 50.000 dollar te betalen.

  • Voor het populaire Model Y van Tesla moet de consument momenteel echter al een som van minstens 65.990 dollar betalen. Bij de aankoop van een Mustang Mach-E van Ford Motor moet met een minimumprijs van 46.895 dollar rekening worden gehouden.
  • Hoewel de prijsniveaus een knelpunt kunnen vormen, bleek de intentie voor de aankoop van een elektrische wagen bij de Amerikaanse consumenten met 3 procentpunten te zijn gestegen tegenover het jaar voordien.
  • Bij de hybride modellen – met inbegrip van de plugin hybrides – kon een gelijkaardige groei worden opgetekend. De intentie voor de aankoop van een auto met een verbrandingsmotor viel anderzijds van 68 procent naar 62 procent terug.
  • “Hoewel historisch hoge transactieprijzen voor de consumenten een belangrijke uitdaging betekenen, vormt een sterke wens om de uitgaven aan tankbeurten te verminderen wereldwijd de drijvende kracht achter de aankoopintentie van elektrische voertuigen”, benadrukt Karen Bowman, automotive-specialist bij Deloitte, in een commentaar op de studie.

Vrees voor lekken van persoonlijke gegevens: Het onderzoek toonde nog aan dat 30 procent van de respondenten niemand zou vertrouwen met de gegevens die door hun voertuigen worden verzameld.

  • “Dit betekent een belangrijke uitdaging van de fabrikanten, die de klantenbeleving op het gebied van mobiliteit verder te gelde willen maken”, geeft Deloitte aan.
  • De onderzoekers stelden tenslotte ook vast dat slechts een beperkt aantal consumenten interesse heeft om bij het gebruik van geconnecteerde technologieën voor een abonnementsformule te opteren.
  • De meerderheid zou er daarentegen de voorkeur aan geven de bijhorende kost vooraf te vergoeden als onderdeel van de totale transactieprijs of zou voor elk afzonderlijk gebruik willen betalen.

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.