Consument ziet elektrische auto wel zitten, maar kostprijs blijft een bekommernis

Consumenten tonen in toenemende mate interesse om een elektrische wagen te kopen, maar ze tonen daarbij wel een grote bekommernis over de stijgende prijzen. Dat blijkt uit een rapport van het adviesbureau Deloitte, gebaseerd op een enquête bij een groep consumenten in de Verenigde Staten tijdens de maanden september en oktober vorig jaar. Daarbij kon tevens worden vastgesteld dat de interesse in wagens met verbrandingsmotoren verder afkalft.

Waarom is dit belangrijk?

Vele grote fabrikanten van elektrische wagens zien zich verplicht de verkoopprijs van hun wagens op te voeren. Die maatregel moet hen toelaten de impact van de inflatie, die hun kosten gevoelig heeft opgedreven, op te vangen. Maar dat beleid kan een negatieve impact hebben op hun verkoop. Uit het onderzoek van Deloitte is immers gebleken dat bij meer dan de helft van de respondenten een gebrek aan betaalbaarheid bij de overweging over een aankoop van een elektrische wagen de grootste bekommernis was.

Aankoopintentie voor elektrische wagens loopt verder op: Uit het onderzoek van Deloitte bleek dat bijna zeven op de tien potentiële kopers van elektrische voertuigen verwacht voor zijn volgende auto minder dan 50.000 dollar te betalen.

  • Voor het populaire Model Y van Tesla moet de consument momenteel echter al een som van minstens 65.990 dollar betalen. Bij de aankoop van een Mustang Mach-E van Ford Motor moet met een minimumprijs van 46.895 dollar rekening worden gehouden.
  • Hoewel de
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.