Samen met het Duitse technologieconcern Siemens en het Belgisch callcenterbedrijf In2com wil de Vlaamse openbare vervoersmaatschappij De Lijn een nieuw project opzetten dat in de regio een belangrijke pijler van de mobiliteit van de toekomst moet worden.
De nieuwe entiteit wil daarbij vooral mikken op de organisatie van het openbaar in landelijke gebieden. Dat heeft de krant De Tijd gemeld.
Aanbod-op-maat
Tegen eind volgend jaar moet Vlaanderen een organisatie hebben uitgebouwd die een efficiënt openbaar vervoer kan aanbieden. Daarbij zal De Lijn moeten instaan voor het aanbod in de grote steden en op de grote verkeersassen.
Anderzijds moet de Vlaamse Mobiliteitscentrale in vijftien regio’s en steden, in samenwerking met lokale overheden, de organisatie op zich nemen. De Lijn wil zich echter ook voor de uitbating van die Vlaamse Mobiliteitscentrale instaan. De openbare vervoersmaatschappij heeft daarvoor het dochterbedrijf dVORM opgericht. Die onderneming stapt in de nieuwe joint-venture sMIND, een samenwerkingsverband met het Duitse bedrijf Siemens en het callcenterbedrijf In2com.
In het nieuwe model voor het Vlaamse openbaar vervoer vormt een aanbod-op-maat een belangrijke pijler. Gebruikers zullen daarbij onder meer beroep kunnen doen op belbussen, deelwagens of taxi’s.
In die samenwerking zou dVORM de expertise van De Lijn gebruiken om operationele kant van die organisatie voor zijn rekening nemen. In2com, in handen van ondernemer Christian Dumolin, zou anderzijds de verantwoordelijkheid voor het callcenter opnemen. Siemens moet de informatica voor het systeem leveren.
Afzonderlijk
Indien De Lijn bij de organisatie van het regionale openbare vervoer een rol wil spelen, diende het bedrijf een afzonderlijke juridische entiteit op te richten. De Vlaamse regering had immers beslist dat de uitbater de Vlaamse Mobiliteitscentrale tegenover de verantwoordelijke van het openbaar vervoer in de steden en op de grote assen – De Lijn – onafhankelijk moet zijn. Vanuit die optiek werd dVORM opgericht.
De joint-venture sMIND rond De Lijn is echter niet de enige partij die interesse in de uitbating van de Vlaamse Mobiliteitscentrale zou hebben. Ook de Franse informaticagroep Capgemini zou een dossier hebben ingediend.
De geselecteerde kandidaten zouden in de loop van de volgende weken een concrete offerte moeten indienen. Deze herfst zou de Vlaamse overheid de opdracht voor een periode van vijf tot acht jaar willen toewijzen.