Veel consolidatie in de Europese luchtvaart: “Slabakkende maatschappij kan niet langer het hoofd boven water worden gehouden”

De Europese luchtvaart kent momenteel veel overnames en doorstartende maatschappijen. Volgens luchtvaartexpert Luk De Wilde is dat terug van weggeweest. Hij vertelde er aan Business AM meer over.


Beluister hier het volledige interview met Luk De Wilde:


Waarom is dit belangrijk?

De golf van consolidatie in de Europese luchtvaart is ongeveer al 15 jaar bezig. Door conona verdween het wat naar de achtergrond, maar nu worden er opnieuw een aantal luchtvaartmaatschappijen overgenomen.

In het nieuws: De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM werd deze week een grote aandeelhouder van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS
  • “De vrij grote Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS was al een tijdje in slechte doen. Het maakte geen winst meer de afgelopen tien jaar. SAS komt nu volledig in handen van een nieuw consortium. Ook Air France-KLM zit daarin. De totale waarde die nu in Scandinavian Airlines gestopt wordt, is 1,2 miljard dollar. Het is opmerkelijk dat dit gedaan wordt met geld van onder andere Air France-KLM.”
  • Bij staatsmaatschappijen verwacht De Wilde nog meer consolidatie. “We zien dat voornamelijk in Oost-Europa. In Roemenië wordt een slabakkende luchtvaartmaatschappij het hoofd boven water gehouden door de Roemeense overheid. Dit kan niet blijven duren, ook die maatschappij is in gesprek om overgenomen te worden door een privéconsortium.”

Doorstart nodig

  • “Air Malta zit ook al jaren in slechte papieren. Men gaat die maatschappij opdoeken en een totaal nieuwe luchtvaartmaatschappij oprichten. Dat wordt Malta Airlines, een soort doorstart. Er was vers kapitaal nodig voor Air Malta, maar Europa stond dat niet toe.”
  • “Men is toen gaan kijken naar een scenario zoals in Italië is gebeurd met Alitalia. Daar was ook al jaren een gigantische put. Vervolgens is er een doorstart ontstaan en vandaag maakt het bedrijf het redelijk goed. Er is toch heel wat aan het veranderen in de Europese luchtvaartwereld”, is de conclusie van De Wilde.

(evb)

Meer