De Amerikaanse concertorganisator Live Nation, het bedrijf achter onder meer Rock Werchter, het Sportpaleis en grote stadionconcerten, incasseerde een omzetverlies van 98 procent.
Live Nation zag zijn omzet in het tweede kwartaal crashen naar amper 74 miljoen dollar, tegenover nog 3,2 miljard dollar een jaar eerder. Dat is een krimp met 98 procent. De coronacrisis decimeerde de concert- en ticketinginkomsten en ook de sponsorship- en advertentiedeals kregen een zware klap.
Het bedrijf, dat doorgaans bekend is om zijn winstgevendheid en dominante marktpositie, zette deze keer ook een enorm verlies van 610,5 miljoen dollar, omgerekend ongeveer 515 miljoen euro, in de boeken, maar zegt wel genoeg geld in kas te hebben om te overleven tot er weer concerten en festivals mogelijk zijn.
Blik op zomer 2021
Live Nation hoopt dat grootschalige evenementen volgende zomer opnieuw kunnen, en dat er in de aanloop naar die periode alweer kaartjes verkocht zullen worden. In de afgelopen periode verkocht Live Nation trouwens ook al 19 miljoen kaartjes voor concerten en festivals die volgend jaar zouden moeten plaatsvinden.
Intussen snijdt de concertorganisator stevig in de kosten. Investeringen worden uitgesteld. Die ingrepen leveren het bedrijf dit jaar 2,2 miljard dollar op. Live Nation moet maar een klein deel van de al verkochte kaartjes voor verplaatste concerten terugbetalen, omdat meer dan 85 procent van de mensen ervoor kiest het gekochte ticket gewoon te houden voor de nieuwe datum.
Momenteel organiseert Live Nation virtuele concerten en festivals, en fysieke concerten – met voldoende afstand tussen bezoekers – in landen waar het kan. Het bedrijf heeft momenteel 2,7 miljard dollar in contanten en kredietmogelijkheden beschikbaar en denkt de periode tot de terugkeer van grote evenementen daarmee te kunnen overbruggen.