Communicatiespecialist Cox over de schade van Qatargate: “PS moet bijna harder reageren op dit soort affaires dan normaal, maar die reactie was er niet”

In De Insiders, de politieke talkshow van Linda De Win en Wouter Verschelden op Business AM, kwamen de communicatie-experten Marko Van Dyck en Stijn Cox, de CEO van het bureau Boondoggle, uitgebreid terug Qatargate, de affaire die momenteel het Europees Parlement teistert. 

In die affaire werd Marc Tarabella, het Europees Parlementslid van de PS, beschuldigd door spijtoptant Antonio Pier Panzeri, van hele zakken vol cash in smeergeld te hebben aanvaard. Vorige week gooide PS-baas Paul Magnette dan ook Tarabella uit de partij, nadat ook al de fractie van de socialisten in het Europees Parlement S&D dat gedaan had. 

  • “Niemand is ervan verbaasd dat het over de PS gaat. Voor hen staat zo wel veel op het spel, want het is altijd terug de PS”, zo oordeelt Cox over het schandaal. “Zij kunnen zich gewoon geen enkele misstap veroorloven, dus ze moeten bijna harder reageren dan dat normaal gezien zou verwacht kunnen worden. Ze mogen gewoon geen enkel risico nemen. Maar die reactie kwam er niet.”
  • Dat beaamt ook Van Dyck: “Het was het zoveelste incident op rij. Dat affairisme blijft daar aan kleven. De imagoschade, als je dat bekijkt als een merk, ja, die is wel nefast”, zo analyseert die. “Dat Paul Magnette onmiddellijk beslist ‘hup, buitenzetten’ vind ik prima. Da’s het minste dat de mensen verwachten. Maar ik vrees toch dat het moeilijk wordt, voor Tarabella, om terug te keren. De man is gewoon verbrand. Punt.”
  • Dat de affaire tot de verbeelding spreekt, met hele stapels cash geld om Europese Parlementsleden om te kopen, daarover zijn beiden het eens.Dit hele verhaal is over een paar jaar te zien de bioscoop volgens mij”, zo zegt Cox.

De tweede aflevering van De Insiders, waarin communicatie-experten Stijn Cox en Marko Van Dyck aan tafel bijschuiven, kan u hieronder bekijken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.