Colruyt legt Makro vuur aan de schenen met nieuwe winkelformule

De winkelketen Colruyt opent een zogenaamde zelfbedieningsgroothandel in Brussel. Net als in zijn andere winkels zullen ook daar altijd de laagste prijzen gelden. Het ontketent daarmee een prijzenoorlog met de groothandel Makro, die al jaren verlieslatend is.

De eerste winkel van Colruyt Professionals opent in Schaarbeek aan de D’Ieteren-site. Het concept zal eerst uitgebreid getest worden en dan mogelijk uitgerold worden naar andere regio’s. In de winkel kunnen professionele klanten hun boodschappen doen in een omgeving die aangepast is aan hun noden.

‘Het assortiment bepalen we op basis van de meest verkochte producten voor professionals in de omliggende Colruyt-winkels’, zegt verantwoordelijke Vincent Kestemont aan het persagentschap Belga. ‘Ook vergelijken we constant onze prijzen met die van groothandels in de buurt en garanderen we telkens de laagste prijs. We voorzien ook specifieke kortingen voor professionele klanten.’

Prijzenslag

Niet toevallig is dat exact het concept waarmee de winkelketen Makro is groot geworden in ons land. Jarenlang was Makro de enige Belgische groothandel waar u zomaar kon binnenwandelen. Enkele jaren geleden kwam het Nederlandse Sligro wat marktaandeel afnemen van Makro, die echter de grootste blijft.

Al taant de laatste jaren de ster toch stevig. In 2017 boekte Makro een verlies van 25 miljoen euro en diens Duitse moedergroep Metro pompte sinds 2015 al zo’n 400 miljoen euro in de winkelgroep. Ondertussen gaat het iets beter, maar winst maakt het bedrijf nog niet. De vraag is nu wat de komst van een nieuwe concurrent en de daarmee gepaarde prijzenslag gaan teweegbrengen voor de noodlijdende winkelketen.

Meer