Colruyt almaar somberder over winst

De groep Colruyt heeft in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar ruim een derde minder winst geboekt dan een jaar eerder. De retailgroep waarschuwt opnieuw voor een fors lagere winst – “beduidend tot sterk lager” – over het hele boekjaar.

De omzet bleef vrijwel stabiel. De Halse retailer boekte in de eerste helft van zijn boekjaar (van april tot en met september) een omzet van 4,98 miljard euro, 0,2 procent minder dan een jaar eerder. Dat de omzetdaling beperkt bleef, is onder meer te danken aan de Dats 24-tankstations. Die realiseerden meer omzet dankzij de hoge brandstoffenprijzen en omdat er na coronaversoepelingen weer meer getankt werd.

Winkels onder druk

De omzet in de voedingswinkels stond daarentegen onder druk. Waar de eerste coronapaniek in 2020 leidde tot hamstergedrag en dus extra verkoop, staan met de versoepeling van maatregelen de volumes in voedingswinkels nu onder druk, zegt de groep.

De omzet van het belangrijkste winkelmerk, Colruyt Laagste Prijzen (in België en Luxemburg), daalde bijvoorbeeld met 4,9 procent. En die van OKay, Bio-Planet en Cru ging 9,6 procent lager.

Maar, zo zegt de groep, ondanks die omzetdalingen is het marktaandeel van de winkelformules Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar wel gestabiliseerd. Het staat op 31 procent, hetzelfde niveau als in de eerste helft van het gebroken boekjaar 2020/21. Eerder tijdens de coronacrisis had de groep marktaandeel verloren, omdat consumenten vaker naar buurtwinkels trokken. En daar heeft Colruyt er verhoudingsgewijs minder van dan de concurrentie.

Lagere winst

De nettowinst van de hele groep kreeg een flinke tik: -34,2 procent tot 162 miljoen euro (tegen 246 miljoen euro in de eerste helft van het boekjaar 2020/21). Colruyt Group verwijst onder meer naar de toenemende inflatie, die de kosten deed oplopen.

En er is de “competitieve marktomgeving”. Concurrenten pakken vaker uit met prijsverlagingen een promoties, waar winkelformule Colruyt met zijn laagsteprijsgarantie steeds onder moet gaan. En dat drukt de winstmarge. Zeker als je vergelijkt met een jaar eerder, toen er na de corona-uitbraak een verbod was op promoties en kortingen in de supermarkten.

De competitiviteit is tijdens de zomer trouwens nog toegenomen, klinkt het. En de groep verwacht dat “de marktomgeving uitdagend zal blijven”. Colruyt Group zei eerder al dat de nettowinst over het volledige boekjaar het niveau van het vorige jaar bijlange niet zal halen. “Beduidend lager”, klonk het in september. “Beduidend tot sterk lager”, wordt er dinsdag opgetekend. In het vorige boekjaar rapporteerde de groep een nettowinst van 416 miljoen euro.

Colruyt Group omvat onder meer nog winkelmerken als Dreamland, Dreambaby en Bike Republic, kledingwinkelketen ZEB en fitnessketen JIMS. De groep is ook actief in bijvoorbeeld foodservice (Solucious), printoplossingen en documentbeheer (Symeta Hybrid) en de productie van groene energie (Eoly), en ze heeft een belang in de online apotheekspecialist Newpharma.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.