Ontslagen bij Coca-Cola zetten helft Belgische jobs op het spel

De Amerikaanse drankenproducent Coca-Cola schrapt wereldwijd 2.200 arbeidsplaatsen. In België gaan er 95 van de 191 jobs verloren. ‘Maar er worden ook nieuwe jobs gecreëerd waar onze huidige werknemers voor kunnen solliciteren’, klinkt het bij Coca-Cola Services België.

De ingreep is noodzakelijk om de impact van de coronacrisis, die de verkoop van het concern heeft ondermijnd, te kunnen verwerken. Dat heeft de top van het bedrijf aangekondigd. Met de organisatie hoopt het bedrijf een jaarlijkse kostenbesparing tussen 350 miljoen dollar en 550 miljoen dollar te kunnen realiseren. Eind vorig jaar werkten bij Coca-Cola wereldwijd nog ongeveer 86.200 mensen, in België zijn dat er 191.

In de Verenigde Staten zullen 1.200 banen worden geschrapt. Daarmee zal het Amerikaanse personeelsbestand van Coca-Cola met ongeveer 12 procent worden afgebouwd. In Atlanta, waar het concern zijn hoofdkwartier heeft, verdwijnen ongeveer vijfhonderd banen.

België

Coca-Cola Services heeft één vestiging in ons land, in Anderlecht. Ook in Antwerpen, Londerzeel, Hasselt, Heppignies en Gent zijn er fabrieken, maar die zijn van toeleverancier Coca-Cola European Partners, een aparte entiteit.

Bij Coca-Cola Services verdwijnen er 95 banen. Dat is de helft van het personeelsbestand. De onderhandelingen met de vakbonden zijn afgelopen en de wettelijke procedure is van start gegaan. ‘Met de afslanking wil Coca-Cola inspelen op de snel veranderende markt’, zegt woordvoerster Laura Brems.

Maar het bedrijf gaat ook extra jobs creëren ‘om de nieuwe manieren van werken mogelijk te maken’. Hoeveel dat er juist zijn, is niet bekend. ‘Maar gezien onze medewerkers kunnen solliciteren voor die jobs, verwachten we dat de werkelijke impact lager zal zijn’, zegt Brems.

Ook naakte ontslagen

Bij de afslanking wil Coca-Cola ook gebruik maken van vrijwillig vertrek en natuurlijke afvloeiingen, maar toch zullen naakte ontslagen volgens het bedrijf niet kunnen worden uitgesloten.

Coca-Cola had de voorbije zomer al een afslanking van het personeelsbestand aangekondigd. De onderneming maakte toen bekend aan 4.000 werknemers in de Verenigde Staten, Canada en Puerto Rico een regeling voor vrijwillig vertrek aan te bieden.

Het bedrijf had toen tevens meegedeeld zijn structuur te zullen vereenvoudigen. Die plannen voorzagen onder meer een herschikking van zeventien verschillende divisies tot vier grote afdelingen. Coca-Cola heeft niet gezegd welke specifieke divisies door de afslankingen zouden worden geraakt.

Merken

Tijdens het derde kwartaal van dit jaar boekte Coca-Cola een omzet van 8,7 miljard dollar. Dat betekende een daling met 9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarbij werd gewezen naar de impact van de coronacrisis, die de verkoop van dranken aan de restaurants heeft ondermijnd. Een aantal van die afnemers heeft inmiddels definitief de deuren gesloten.

Coca-Cola zegt zich voortaan vooral op zijn meest populaire segmenten, zoals de merken Coke en Coke Zero, te willen toespitsen. In oktober had het concern al te kennen gegeven tweehonderd merken te willen schrappen. Dit betekende dat Coca-Cola de helft van zijn merkenportfolio zou stopzetten.

Eerder dit jaar werd al het einde van onder meer de merken Odwalla, Zico en Tab – die moeilijkheden ondervonden om bij een groot publiek door te dringen – bekend gemaakt.

Meer