Aziatische chipproducenten haasten zich om hun productiecapaciteit uit te breiden en om zo het hoofd te bieden aan het nijpende tekort aan microchips in de auto-industrie. ‘We staan onder grote druk.’
Autoproducenten – van General Motors tot Stellantis en Honda – ondervinden wereldwijd hinder door een tekort aan chips en moeten als gevolg hun assemblagelijnen stilleggen, zo meldt Reuters.
Vooral fabrieken die oudere, minder gesofisticeerde chips maken en die in handen zijn van Aziatische bedrijven staan onder druk als gevolg van jarenlange onderinvestering. En het gros van deze fabrieken maakt chips voor nieuwe wagens.
Maar de door de coronacrisis getroffen autoverkoop in China veert verrassend snel terug en in Europa en de Verenigde Staten – waar het coronavirus nog om zich heen grijpt – zitten bestellingen voor producten als laptops en mobiele telefoons in de lift.
‘We staan nu onder grote druk’, zei Zhao Haijun, co-CEO van Semiconductor Manufacturing International Corp (SMIC), het grootste chipbedrijf uit de Volksrepubliek, aan Reuters. Het bedrijf kondigde vorige week nog plannen aan om de capaciteit van zijn fabriek dit jaar uit te breiden met 45.000 wafers van 8 inch (203 mm) per maand.
Sancties Trump
Maar lange doorlooptijden voor de aankoop van de nodige apparatuur spelen Chinese chipmakers als SMIC parten. En daar zitten de sancties opgelegd door de voormalige regering-Trump voor iets tussen. De gewezen president voegde het Chinese concern eind vorig jaar samen met tientallen andere Chinese bedrijven toe aan de zogeheten entiteitenlijst.
Een maand eerder voegde het Amerikaanse ministerie van Defensie de onderneming ook al toe aan een zwarte lijst van vermeende Chinese militaire bedrijven.
Meer kapitaaluitgaven
De Taiwanese chipreus Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) heeft ook al aangekondigd dat het de productie van autogerelateerde chips opvoert en verwacht zijn kapitaaluitgaven voor de productie en ontwikkeling van geavanceerde chips dit jaar op te trekken tot 25 à 28 miljard dollar (21 à 23 miljard dollar). Dat is 60 procent meer dan in 2020.
United Microelectronics Corp (UMC), een andere Taiwanese chipfabrikant, is van plan dit jaar 1,5 miljard dollar (1,2 miljard euro) uit te geven aan nieuwe apparatuur, een stijging met 50 procent ten opzichte van 1 miljard dollar (831 miljoen euro) vorig jaar.
Verder zet het Zuid-Koreaanse SK Hynix, ’s werelds nummer twee op het gebied van geheugenchips, naar eigen zeggen in allerijl zijn plannen verder om bepaalde chipfabrieken naar China te verhuizen, wat naar verwachting tot lagere kosten zal leiden, nu de wereldwijde vraag zo hoog is.
Lees ook: