De Duitse autofabrikant Daimler is al voor 20 procent Chinees. De nieuwe eigendomsstructuur van het concern werd maandag bekendgemaakt in het kader van de afsplitsing van de vrachtwagenactiviteiten van Daimler.
Voor het eerst heeft het Chinese staatsbedrijf BAIC bekendgemaakt wat zijn aandeel in Daimler is. En het is bijna dubbel zo groot als wat eerder werd vermoed. De Chinese joint venture-partner is nu ook de grootste afzonderlijke aandeelhouder met 9,98 procent van de aandelen. Hij wordt op de voet gevolgd door Li Shufu, oprichter van het Chinese autoconcern Geely, die 9,7 procent bezit.
Belang van meer dan 10 procent wordt vermeden
Al in 2019 doken de eerste berichten over de interesse van BAIC in Daimler op. Maar de ware omvang van het belang wordt nu pas openbaar gemaakt. Daimler en BAIC werken al langer samen. De twee constructeurs hebben met Beijing Benz Automotive immers al een joint-venture voor de verkoop van auto’s op de Chinese markt. De partijen werken ook samen in Foton Daimler Automotive (BFDA), verkoper van vrachtwagens van het merk Mercedes-Benz in China.
Geen van de Chinese aandeelhouders zou plannen hebben om in Daimler een belang van meer dan 10 procent uit te bouwen. Dan zou immers een onderzoek volgen van het Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (Bafin), de Duitse toezichthouder voor de financiële markten.
“Wij zijn blij met de inzet van alle langetermijnaandeelhouders die onze strategie steunen”, zegt Daimler-Chef Ola Källenius in een reactie. Vertaling: China is ‘alive and kicking’ en heeft steeds meer impact, ook in Stuttgart.