Chinese zelfrijdende auto levert tot 700 pakjes per dag in Californië

Als er een sector een doorstart heeft gekregen door de coronacrisis, dan zal het die van de zelfrijdende wagens zijn. Pony, een autonome wagen-start-up, heeft nu een werkend project lopen in Californië.

Boodschappen doen we momenteel collectief anders dan voor de coronacrisis, maar ook bestellingen zien er intussen een stuk anders uit. In Californië heeft zelfrijdende auto-start-up Pony (volledig: Pony.ai) een netwerk van zelfrijdende wagens uitgerold door de coronacrisis.

Yamibuy

Vorig jaar lanceerde Pony, dat is een Chinese start-up, al een chauffeurloze taxidienst in Irvine, Californië. Diezelfde stad wordt nu als proefterrein gebruikt voor de besteldienst van Pony. De 10 wagens die er als taxi dienden, worden nu hergebruikt voor chauffeurloze bestellingen. Daarvoor is een samenwerking met e-commercisite Yamibuy opgestart.

Als een klant in Irvine een bestelling plaatst op Yamibuy, pikt een zelrijdende wagen het pakje op en levert het af bij het juiste adres. De klant kan naar de auto komen en het pakje ophalen. Of een assistent van Pony kan het pakje aan de deur leggen.

Yamibuy, ook Chinees, heeft een brede waaier aan producten in het gamma zitten. Zowel voeding en drank als cosmetica liggen bijvoorbeeld in de digitale winkelrekken.

Contactloos

Het hele proces is contactloos, zegt het bedrijf. Een Pony-woordvoerder zegt dat het bedrijf tussen de 500 en 700 bestellingen per dag kan afleveren.

De competitie van Pony is niet min: ook Waymo, de zelfrijdende autobusiness van Alphabet, rijdt rond in Californië. In februari haalde Pony.ai echter 462 miljoen dollar op in een kapitaalronde waar ook Japanse automaker Toyota aan deelnam. Pony wordt op ongeveer 3 miljard dollar gewaardeerd.

Testproject

In december besloot de DMV, dat is het departement wegen en verkeer, om Pony op de weg te laten voor het testen van lichte vracht en zelfrijdende wagens.

Pony levert nu enkel nog in een enkele stad in Californië, een grote cashkoe is het project vooralsnog niet. Maar het experiment is wel waardevol omdat het bedrijf sowieso nog erg veel data moet evalueren voor het in andere steden van de grond kan gaan.

Meer