Toch niet de afzetmarkt van de toekomst: Chinese wijnimport crasht

Wijnexpert Frank Van der Auwera laat z’n, eigengereide, licht schijnen over de wijnactualiteit

Het kan inderdaad verkeren. De laatste jaren kicken wijnproducenten, -makelaars en -groepen collectief op de Chinese volksrepubliek die ze als dé afzetmarkt voor de toekomst beschouwen. Aanvankelijk gaven de statistieken hen ook gelijk. De wijnimport piekte namelijk in 2017 toen een volume van maar liefst 751 miljoen liter werd bereikt. Vooral gebottelde wijn is er populair, want vertegenwoordigt 70 procent van het ingevoerde volume en zelfs 90 procent van de totale waarde.

De jaren nadien vertraagde het importritme echter na dit record, maar pas toen corona tot een wereldwijde pandemie uitgroeide, werd duidelijk dat de Chinese markt toch hoogst volatiel blijft. In 2020 kromp het ingevoerde volume er immers tot circa 430 miljoen liter wijn, een tuimeling met maar liefst 43 procent.

Een structurele krimp bovendien, want te merken in elke regio waar wijnconsumptie populair is en waar de buitenlandse producenten precies op mikten, en bovendien ook manifest in elke wijncategorie.

Zware verliezen

De 15 belangrijke importeurs van wijn-op-fles zagen hun bestelboekje dan ook dramatisch slinken, met name Australië (nummer 1 wijnimporteur), Frankrijk (N°2), Chili (N°3) en Spanje (N°4). Vooral de terugval van Chili, ooit kwantitatief de numero uno, was spectaculair. En aangezien China al enkele maanden een handelsoorlog voert met Australië en extra invoerrechten oplegde voor Aussie-wijn (zie De tarieventirannie), zullen de cijfers waarschijnlijk ook voor dit jaar ver van het record uit 2017 liggen. 

Alleen Argentinië, dat vooral spotgoedkope bulk naar China exporteert, overleefde deze recente crash, ook al daalden de prijzen voor bulkwijn en BIB’s met ongeveer 15 procent. De bulkverkoop vanuit Argentinië verdrievoudigde echter qua volume.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.