Chinese rivaal van Tesla is ervan overtuigd dat minder dan 10 autofabrikanten de strijd om de elektrische wagen zullen overleven

Er is een hevige concurrentiestrijd aan de gang op de markt van elektrische wagens. Verwacht wordt dat die alleen maar intensiever zal worden, nu Chinese fabrikanten hun intrede doen op het Europese continent. Brian Gu, vicevoorzitter van de Chinese wagenproducent Xpeng, verwacht dat enkel de sterkste autoconstructeurs overeind zullen blijven.

Waarom is dit belangrijk?

China haalt Japan in als grootste auto-exporteur ter wereld, na vorig jaar al Duitsland achter zich te hebben gelaten. De tragere wereldwijde groei en de prijzenoorlog van Tesla zijn nadelig voor kleine fabrikanten met minieme winstmarges.

In het nieuws: volgens Gu zullen minder dan 10 autoproducenten de strijd om de elektrische wagen overleven.

  • De topman van Xpeng verwacht dat zijn bedrijf 3 miljoen voertuigen per jaar zal moeten produceren zodra het zijn Europese activiteiten verder uitbreidt.
    • Ter vergelijking: Toyota, ’s werelds grootste fabrikant, produceert 10,5 miljoen voertuigen per jaar. Tesla, de marktleider in elektrische auto’s, produceert er 1,3 miljoen.
  • De Chinese markt is te klein om die cijfers te kloppen. “Bijna de helft van je volume moet van buiten China komen,” zei Gu in een interview met de Financial Times.
  • “Over vijf tot tien jaar zal de markt veel meer geconcentreerd zijn. Ik denk dat het aantal spelers wereldwijd waarschijnlijk tot minder dan 10 zal dalen”, aldus de vicevoorzitter.

De details: de cijfers van Xpeng.

  • Xpeng zit in hetzelfde marktsegment als Tesla, maar is nog steeds een kleine speler: 120.000 verkochte voertuigen in 2022.
  • Het Chinese merk is sinds begin dit jaar in vier Europese landen aanwezig met een sedan en een SUV: Noorwegen, Denemarken, Zweden en Nederland.
  • Xpeng wordt gesteund door Alibaba en heeft van autonoom rijden een van zijn prioriteiten gemaakt.
  • Tesla-baas Elon Musk erkende onlangs dat zijn grootste concurrenten uit China komen: “Zij werken het hardst en het slimst.”

De context: groeivertraging en prijzenslag.

  • De elektrische wagenindustrie is competitiever dan ooit. Tesla, dat zijn prijzen meermaals heeft verlaagd, anticipeert op een vertraging van de vraag.
  • De reden is simpel: meer goedkopere auto’s verkopen in plaats van minder maar duurdere wagens. Tesla kan zich dit veroorloven omdat zijn marges, ook al dalen ze, nog steeds veel hoger zijn dan die van de concurrentie.
  • Sommige spelers volgen Tesla, anderen niet, maar iedereen voelt de impact van de prijzenslag: de prijzen van tweedehands- en nieuwe auto’s staan onder druk.
    • Xpeng trad in de voetsporen van zijn Amerikaanse concurrent en verlaagde de prijzen voor zijn vier modellen met 13 procent.
  • De concurrentiestrijd wordt aangescherpt door de komst van Chinese producenten in Europa, waar de grote fabrikanten klem zitten tussen Tesla en de Chinese prijzenbrekers.
    • Ter vergelijking: BYD, de grootste Chinese fabrikant, heeft zijn “Seagull” stadswagen voorgesteld, die 10.000 euro zal kosten. Dit is de helft van de prijs van de Dacia Spring, de goedkoopste elektrische auto op de Europese markt.
  • De Amerikaanse markt is voor Chinese fabrikanten veel moeilijker toegankelijk vanwege de spanningen tussen Washington en Peking. “Dat is een probleem dat de Chinese fabrikanten zullen moeten oplossen”, zegt Gu.

(nsfjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.