Chinese producenten van elektrische wagens maken zich klaar om Europa te veroveren

De Chinese producenten van elektrische wagens lonken naar Europa. Zo heeft onder meer de Chinese wagenproducent Nio laten weten dat het in het tweede jaarhelft van 2021 wil neerstrijken in onze contreien.

De Europese markt van elektrische wagens zal binnenkort een aantal nieuwe spelers mogen verwelkomen. Na het laatste jaar van groei op ’s werelds grootste automarkt China voeren de Chinese start-ups van elektrische auto’s hun plannen op om Europa te voeren.

‘Coming to Europe’

Verschillende producenten van elektrische wagens steken hun ambities niet onder stoelen of banken. Nio heeft tijdens de zomer van 2020 al zijn plannen uit de doeken gedaan om de rest van de wereld kennis te laten maken met zijn elektrische wagens. ‘Wij hopen in de tweede helft van volgend jaar (2021) enkele eerste pogingen te kunnen ondernemen in enkele landen die meer open staan voor elektrische voertuigen’, heeft William Li, de oprichter van Nio, in augustus laten weten. Verwacht wordt dat er binnen de maand een officiële mededeling komt over een Europese lancering. Nio heeft ook plannen om naar de Verenigde Staten (VS) te trekken.

Xpeng heeft intussen al een voorzichtig experiment gestart in Europa. De Chinese wagenproducent heeft in december 100 exemplaren van zijn G3 elektrische SUV geleverd aan Noorwegen. Later dit jaar wil Xpeng Noord-Europa kennis laten maken met de elektrische sedan P7. De wagenproducent is nieuw personeel aan het aanwerven en is van plan in de regio een bedrijf op te zetten, alvorens zich op West- en Oost-Europa te richten.

Airways, een start-up die elektrische wagens produceert, zei onlangs dat het meer dan 1.000 voertuigen heeft geëxporteerd naar Israël en Europa in de eerste drie maanden van dit jaar.

Groei in België

Volgens recente cijfers uit het rapport van de China Chamber of Commerce for Import and Export of Machinery and Electronic Products (CCCME) blijkt dat het land in de eerste elf maanden van 2020 63.500 elektrische wagens heeft geëxporteerd. Terwijl Saoedi-Arabië en Egypte vorig jaar de belangrijkste bestemmingen waren voor Chinese auto’s, wordt in het rapport gewezen op een aanzienlijke groei van de export van voertuigen naar het Verenigd Koninkrijk, België en Duitsland.

Volgens Tu Le, oprichter van het adviesbedrijf Sino Auto Insights komt het als geen verrassing dat de Chinese autoproducenten zich opmaken om de Europese markt te veroveren. ‘Veel Chinese wagenproducenten maken er geen geheim van dat ze internationale ambities hebben’, zei hij eerder deze week in een interview met CNBC. ‘Die ambities zullen toenemen naarmate die bedrijven groeien en kansen zien door het gebrek aan rendabele EV-producten in de regio. Ik zie sommige Chinese bedrijven dan ook grote successen boeken in Europa.’

De Chinese autoproducenten hebben weliswaar nog een hele weg af te leggen. De verkoop van Chinese elektrische wagens blijft echter een minuscuul deel van de markt. Slechts 2 procent van de geïmporteerde wagens in 2019 waren afkomstig van China.

Concurrentie van gevestigde waarden

Hoe dan ook zullen de Chinese bedrijven in Europa de concurrentie moeten aangaan met heel wat gevestigde waarden. De afgelopen maanden is duidelijk geworden dat elektrische voertuigen bij veel wagenproducenten een prioriteit is geworden. Mercedes heeft bijvoorbeeld eerder deze maand de elektrische wagen EQS gelanceerd. Het is de eerste wagen van de Duitse autoproducent die gebouwd is op een platform dat specifiek ontworpen is voor elektrische voertuigen.

Ook Volkswagen zet volop in op elektrische wagens. Tijdens de Shanghai Auto Show eerder deze week heeft het bedrijf de nieuwe ID.6 voorgesteld. Ook verschillende andere wagenproducenten, waaronder General Motors en Ford, hebben tijdens dat event elektrische wagens voorgesteld.

En we mogen natuurlijk de mastodont Tesla niet vergeten. Al lijkt het erop dat het bedrijf van Elon Musk almaar meer terrein moet prijsgeven aan de nieuwkomers op de markt van de elektrische wagens. De wagens van de concurrentie zijn doorgaans goedkoper. Hoe dan ook blijft Tesla momenteel de marktleider.

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.