De laatste grote rederij die nog zaken doet met Rusland is de Chinese containergigant Cosco. Zo houdt China de economische banden met zijn buurland in leven.
Negen van de tien grootste scheepvaartbedrijven bedrijven ter wereld hebben Rusland volledig afgesneden van hun routes, weet zakensite Quartz. Dat is een reactie op de Russische invasie van Oekraïne die van start ging vanaf 24 februari. Deze bedrijven belichamen samen ongeveer twee derde van de globale zeehandel. Hun embargo is essentieel om het Rusland moeilijker te maken om wagens, kledij en andere goederen te importeren en zo het land op de knieën te dwingen.
Maar er is één grote rederij die de zeehandel met Rusland in stand houdt. Dat is Cosco, een Chinees staatsbedrijf en absolute containertitaan. Het is wellicht een van de meest subtiele manieren waarop China de Russische economie ondersteunt terwijl het Westen de economie van Poetin bedelft met sancties, merkt Quartz op.
Zal Rusland Chinese wagens importeren?
Rusland is dan ook altijd een belangrijke handelspartner van China geweest. China is zowel de grootste exporteur naar Rusland als de grootste importeur van Russische goederen. De Chinese markten openhouden voor Rusland zal dus essentieel zijn voor de overleving van de Russische economie.
De tankers van Cosco zullen het de komende maanden druk hebben met het vervoeren van Ruslands surplussen van ruwe olie naar China. De gewoonlijke hoeveelheid olie die de twee verhandelen, vloeit namelijk al via een oostelijke oliepijpleiding; een 4700 kilometer lange connectie tussen de olievelden van West- en Oost-Siberië en de haven van Kozmino. De bouw van een tweede oliepijpleiding werd dit jaar in februari goedgekeurd door de twee landen.
China kan via Cosco echter niet alle behoeften van de verzwakte Russische economie bevredigen. Zo importeerde Rusland vooral wagens buiten China. Wellicht moet Cosco dus ook een groot aantal Chinese wagens naar Rusland zien te krijgen.
(am)