3 aandelen die volgens Morgan Stanley zullen triomferen als de wereldwijde scheepvaartsector weer aantrekt

De scheepvaartsector is aan het bekomen van één van de langste recessies uit zijn geschiedenis. Daarom zal de vraag in 2021 met 7,7 procent toenemen op jaarbasis, verwacht de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley.

Een belangrijke kostenpost voor de bedrijfstak zijn de investeringen om de klimaatverandering aan te pakken, lieten de Morgan Stanley-analisten optekenen aan CNBC. Niettemin zouden de technologie en infrastructuur voor emissiearme brandstoffen nog maar ‘een paar jaar verwijderd’ zijn van implementatie. In de tussentijd zijn verschillende bedrijven goed gepositioneerd om te profiteren van de stijgende vraag.

Zo zou de hoge vraag naar containerschepen een ‘sweet spot’ gecreëerd hebben voor de sector. De analisten verwachten dat drie aandelen in het bijzonder het goed zullen doen en munt kunnen slaan uit de situatie:

  • De Duitse onderneming Hapag-Lloyd moet volgens ramingen van Morgan Stanley ongeveer 100 miljoen dollar uitgeven voor een vermindering van de koolstofuitstoot met ongeveer 3 procent in de komende 10 jaar.
    • Op korte termijn zou het bedrijf echter profiteren van de aanhoudende leveringsproblemen. De analisten benadrukten dat Hapag streeft naar ‘klimaatneutraliteit’, maar zei dat daarvoor nieuwe technologieën en meer onderzoek en ontwikkeling nodig zullen zijn.
  • De Deense rederij Maersk is de grootste rederij in volume; goed voor 17 procent van de wereldvloot volgens Morgan Stanley.
    • Hoewel maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen de brandstofkosten volgens de ramingen van Maersk met 100 procent zullen doen stijgen, verwachten de analisten dat zijn klanten bereid zullen zijn om deze kosten op te vangen gezien de grote vraag.
  • Daarnaast beoordelen de analisten het Chinese Cosco als een goede belegging. Het bedrijf is volgens de bank ‘goed geplaatst om te profiteren van een toekomst van decarbonisatie’.
    • Bij dit bedrijf ligt de focus op een verhoging van de brandstofefficiëntie en het terugdringen van de uitstoot.

2,5 procent van de koolstofemissies wereldwijd

De scheepvaart is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer 2,5 procent van de koolstofemissies wereldwijd. Morgan Stanley meent dat de sector zal moeten investeren in brandstoftechnologie met een lage uitstoot om te voldoen aan de beloften voor koolstofreductie op de lange termijn. 

De scheepvaartsector werd hard getroffen door de blokkade van het Suezkanaal – waarbij op de piek dagelijks voor ongeveer 9 miljard dollar aan goederen werd vertraagd. Dit heeft vervolgens tot een aanhoudende achterstand in de orders geleid.

(evb)

Meer