Het Chinese concern Geely Holding Group gaat in de stad Taizhou een fabriek bouwen voor de productie van communicatiesatellieten. Dat heeft het bedrijf aangekondigd. Met het project is een investering van 2,27 miljard yuan (293 miljoen euro) gemoeid.
Geely is vooral actief in de autosector. In de nieuwe fabriek moeten dan ook vooral satellieten worden gebouwd die in de toekomst aan zelfrijdende auto’s accurate gegevens kunnen verschaffen. Midden dit decennium zou de nieuwe fabriek een productie van ongeveer vijfhonderd satellieten per jaar moeten halen.
Nauwkeurigheid
Taizhou, gelegen in de provincie Zhejiang, is de thuisstad van de Geely Holding Group. Het concern – dat ook eigenaar is van Volvo en aandeelhouder is van Proton en Daimler – heeft in de stad eerder ook al een autoproductie opgestart. Bedoeling is dat de nieuwe fabriek satellieten zal bouwen die in een lage baan om de aarde kunnen worden geplaatst.
‘Dat biedt aanzienlijke voordelen,’ aldus het bedrijf. ‘De huidige navigatiediensten zijn vooral afkomstig van satellieten die zich op een grotere hoogte bevinden. Dat creëert een nauwkeurigheid met een marge van enkele meters. Dat is voldoende voor navigatiediensten, maar zelfrijdende auto’s hebben nauwkeuriger gegevens – met marges van minder dan één centimeter – nodig.’
De satellieten van Geely moeten onder meer snelle internetverbindingen en nauwkeurige navigaties mogelijk maken. De technologie moet ook de mogelijkheid tot cloud computing bieden. Die toepassingen zijn voor een zelfrijdende auto van cruciaal belang.
Concurrentievoordeel
Voor de realisatie van het project lanceerde Geely Technology Group, de ontwikkelingsdivisie van het Chinese concern, twee jaar geleden het platform Geespace. Dat kreeg de opdracht de technologie voor de lanceringen en de exploitatie van satellieten in een lage baan rond de aarde te onderzoeken.
De bedoeling is dat Geespace tegen eind dit jaar met zijn productie van start zou kunnen gaan. Geespace zou voor die activiteit ongeveer driehonderd hoogopgeleide medewerkers aanwerven.
Een eigen netwerk van satellieten kan Geely volgens experts belangrijke concurrentievoordelen bieden. ‘Naarmate het verkeer steeds meer zelfrijdende wagens zal kennen, zal ook de vraag naar communicatie-technologie een gigantische toename kennen,’ zeggen zij.
‘Dan kan het voor fabrikanten bijzonder nuttig zijn om over een eigen netwerk satellieten te beschikken.’ Het is niet uitgesloten dat de fabriek in Taizhou ook voor externe opdrachtgevers satellieten zal bouwen.