China zal van zijn miljoenen elektrische voertuigen een virtuele energiecentrale maken

China zal van zijn miljoenen elektrische voertuigen een virtuele energiecentrale maken
(VCG/VCG via Getty Images, CFOTO/Future Publishing via Getty Images, Stratenschulte/picture alliance via Getty Images)

Het verwachte tijdperk van elektrische voertuigen roept een vraag op. Hoe kunnen we ons aanpassen aan de stijgende vraag naar elektriciteit die dit met zich mee zal brengen? In China is een van de voorgestelde oplossingen het benutten van de opslagcapaciteit van elektrische voertuigen. In plaats van alleen stroom van het net te halen, zullen ze ook weer energie teruggeven.

In het nieuws: China implementeert een uitgebreid plan om elektrische voertuigen in het netwerk te integreren.

  • De Chinese National Development and Reform Commission (NDRC) heeft afgelopen donderdag nieuwe regels gepubliceerd om de integratie van elektrische voertuigen in het netwerk te versterken.
  • Elektrische voertuigen zullen deel gaan uitmaken van de opslagcapaciteit van het land.

De details: veel hoop gevestigd op V2G (Vehicle-to-Grid).

  • Het plan van de NDRC moet leiden tot de creatie van normen waarmee Chinese elektrische voertuigen een virtuele energiecentrale kunnen worden.
  • Bepaalde regels zullen het opladen van elektrische voertuigen tijdens daluren aanmoedigen (voornamelijk ’s nachts). Dit zal onder meer leiden tot variabele tarieven voor thuislaadpunten, afhankelijk van de gebruiksuren. Het zou uiteindelijk ook de acceptatie van elektrische voertuigen in het algemeen moeten bevorderen.
  • Bovendien kunnen eigenaren van elektrische voertuigen elektriciteit verkopen aan exploitanten tijdens piekuren. Via de “Vehicle to Grid” (V2G) technologie, die, hoewel ze nog in de kinderschoenen staat, veelbelovend is.
  • Er wordt ook verwacht dat de industrie inspanningen zal leveren. Zo zal men bijvoorbeeld batterijen moeten ontwikkelen die bidirectioneel opladen ondersteunen en toch lang meegaan. Dit is momenteel niet echt het geval.
  • Dit plan voorziet in de implementatie van 50 pilotprogramma’s in het hele land vanaf volgend jaar. Tegen 2030 zullen elektrische voertuigen dan al een belangrijk onderdeel kunnen worden van het energieopslagsysteem van het land, aldus de NDRC.

Een meer dan welkome oplossing

De context: Kan dit de kolencentrales minder nuttig maken?

  • Volgens een onderzoek van het World Resources Institute, dat geciteerd werd door Reuters, zal de groei van elektrische voertuigen tegen 2035 in China leiden tot een stijging van 12 procent in de vraag naar elektriciteit tijdens piekuren.
  • De Chinese overheid is van mening dat deze oplossing gunstig zal zijn voor de ontwikkeling van wind- en zonne-energiecentrales. Deze zijn, afhankelijk van het weer, aanzienlijk minder praktisch dan gas- of kolencentrales om de elektriciteitsproductie aan te passen aan de vraag.
    • De Chinese autoriteiten staan echter nog steeds toe dat er volop kolencentrales worden gebouwd. Ze stellen dat het niet de bedoeling is om ze op volle capaciteit te laten draaien: ze moeten bijspringen wanneer de energie uit hernieuwbare bronnen tekortschiet. Het is aannemelijk dat de ondersteuning van elektrische voertuigen aan het netwerk het gebruik van steenkool verder zal beperken. (cv)
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.