De wereldwijde verkoop van luxegoederen zal naar verwachting tijdens het tweede kwartaal met 50 procent tot 60 procent dalen, ook al beginnen sommige landen de blokkering van de economie op te heffen en ondanks tekenen van herstel op de Chinese markt. Dat zegt een rapport van het adviesbureau Bain.
Over het hele jaar zal de luxesector volgens de consulent een inkrimping tussen 20 procent en 35 procent kennen. Een eerdere schatting had gewag gemaakt van een achteruitgang tussen 15 procent en 35 procent. Tijdens de eerste drie maanden van het jaar zou er sprake zijn geweest van een terugval met 25 procent.
Chinees herstel
‘De coronacrisis heeft de consument aan zijn huis gekluisterd en heeft de retailers verplicht hun winkels te sluiten,’ zegt Bain. ‘Dit bezorgde de luxesector, die gedurende tien jaar een sterke groei beleefde, een zware klap.’ Het adviesbureau zegt dat het twee tot drie jaar kan duren voordat de inkomsten terugkeren naar het niveau van vorig jaar. Volgens Bain werd toen een wereldwijde verkoop van ongeveer 281 miljard euro gerealiseerd.
In China is de economische activiteit sinds eind maart geleidelijk opgestart. Dat herstel helpt volgens Bain een deel van de achteruitgang in Europa en de Verenigde Staten compenseren. ‘De Europese en Amerikaanse verkopers van luxegoederen zullen hun winkels pas de tweede helft van mei openen,’ aldus Bain.
‘Het Chinese winkelverkeer is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar gehalveerd,’ erkent Bain. ‘De klanten zijn echter sneller geneigd om tot een aankoop over te gaan. Bovendien liggen ook de gemiddelde bestedingen op een hoger niveau.’
Chinese shoppers vertegenwoordigden vorig jaar ongeveer 35 procent van de wereldwijde luxebestedingen. Bain verwacht dat hun invloed op de sector de volgende jaren nog verder zal groeien.
Tegen het midden van dit decennium zullen Chinese consumenten volgens de consulent ongeveer de helft van de aankopen op de luxemarkt vertegenwoordigen. Aangezien ook de luchtvaart minstens twee jaar onder zijn normale niveau zal blijven, zullen de Chinese consumenten het grootste deel van hun luxebestedingen in eigen land doen.’
Bain verwacht dat de meer dan de helft van de luxebestedingen van de Chinese consumenten in eigen land zal gebeuren.