China was het voorbije jaar een grotere producent van mobiele apps dan de Verenigde Staten. Daarmee moet de Amerikaanse mobiele sector voor de eerste keer in de geschiedenis het wereldwijde marktleiderschap afstaan. Daarnaast werden vooral sterke prestaties opgetekend bij gamebedrijven en datingplatformen.
Dat blijkt uit een rapport van consulent Data.ai, gebaseerd op de inkomsten van de 52 grootste uitgevers van mobiele applicaties in de hele wereld.
Tencent
De eerste plaats op de lijst wordt ingevuld door het Chinese bedrijf Tencent. Met NetEase kon China ook de tweede plaats opeisen. Op de derde plaats volgde het Amerikaanse bedrijf Activision Blizzard. De rest van de top tien bestaat uit Playrix (Ierland), Google (VS), Zynga (VS), ByteDance (China), Playtika (Israël), Match Group (VS) en Netmarble (Zuid-Korea).
“De wereldwijde markt van mobiele applicaties wordt grotendeels door de regio Asia-Pacific en China in het bijzonder gedomineerd”, stippen de onderzoekers aan. “Asia-Pacific is in de lijst met drieëndertig bedrijven vertegenwoordigd. Bij de individuele landen staat China op kop met zeventien ondernemingen, gevolgd door de Verenigde Staten met vijftien bedrijven. Japan staat op de derde plaats.”
De onderzoekers wijzen er nog op dat zowel Tencent als NetEase hun respectievelijke positie al vijf jaar op rij in handen houden. “Daarbij kan Tencent terugvallen op de aanhoudende populariteit van zijn topproduct Honor of Kings”, merkt Data.ai op. “Bij NetEase vormt de game Fantasy Westward Journey een belangrijke pijler van het succes.”
Pandemie
Data.ai benadrukt nog dat vooral uitgevers mobiele games het voorbije jaar sterke prestaties hebben laten optekenen. Daarbij hebben meerdere partijen in de rangschikking een vooruitgang met meer dan tien plaatsen kunnen laten optekenen.
De onderzoekers wijzen daarbij op bedrijven zoals CyberAgent (12de), miHoYo (14de), 37games (25ste), Kakao Corp (41ste), Ultrapower (45ste), Topwar Studio (47ste) en Stillfront (52ste).
Ook tijdens het eerste kwartaal van dit jaar kon die tendens trouwens verder worden doorgezet. Er werd tijdens die periode een omzet van 22 miljard dollar geboekt. Dat was 42 procent meer dan tijdens dezelfde periode twee jaar geleden, net voor de uitbraak van de wereldwijde coronacrisis.
Verder wijzen de onderzoekers naar de opmars die datingplatforms zoals Match Group of Bumble hebben laten optekenen. “Applicaties zoals Tinder en Bumble App hebben tijdens de pandemie hun populariteit sterk kunnen opvoeren”, wordt er nog opgemerkt. “Dat leverde die platformen in de ranglijst eveneens een sprong van meer dan tien plaatsen op.”
(am)