Terwijl het merendeel van de westerse ogen op Rusland en Oekraïne zijn gericht, gebeurt er ook heel wat aan de andere kant van de planeet. Zo zou China zijn marine drastisch willen uitbreiden en moderniseren, tot op een niveau dat geen enkel ander land kent. Satellietbeelden tonen alvast dat één van de belangrijkste militaire havens wordt uitgebreid.
De haven van Jiangnan, gelegen op het eiland Changxing in de monding van de Yangtzerivier in Shanghai, is nu al van cruciaal belang voor de Chinese marine. Het grootste deel van de Chinese vloot werd gebouwd in deze haven, en nu wordt er naarstig gebouwd aan een nieuw vliegdekschip, verschillende grote torpedobootjagers en een militaire hovercraft.
De haven, die nu zo’n 7,3 vierkante kilometer groot is, werd in de afgelopen jaren al drastisch uitgebreid. Satellietbeelden tonen nu dat ook de site ernaast, die in handen is van scheepsbouwer Hudong-Zhonghua, groeit. De scheepsbouwer verhuisde vorig jaar maar naar het Changxing-eiland. Tel hierbij nog de nieuwe faciliteiten voor de bouw van onderzeeërs in Wuhan en Huludao op, en het mag duidelijk zijn dat de Chinese marine wil uitbreiden.
Wat is China van plan?
Volgens bronnen binnen de Amerikaanse marine plant het Chinese leger om tegen 2040 maar liefst zes vliegdekschepen in te zetten. Momenteel heeft het land er twee in dienst, de Liaoning en de Shandong, beiden gebouwd in Dalian, in het noorden van China. De derde, groter en moderner dan de andere twee, ligt momenteel in een droogdok in Jiangnan.
De uitbreiding van de militaire faciliteiten op Changxing doen echter vermoeden dat China nog meer vliegdekschepen wil bouwen. Zelfs de piste van nucleair aangedreven vliegdekschepen ligt op tafel, maar zou voorlopig nog op de lange baan worden geschoven.
Hudong-Zhongdua zou echter aan meer werken dan alleen aan vliegdekschepen. Het bedrijf bouwde eerder al landingsschepen, helikopterlandingsschepen en fregatten, al zijn die laatste vooral voor export bedoeld. Door die exportorders zou de haven van Shanghai aan zijn limiet zitten, wat de uitbreiding kan verklaren.
Toch bestaat er ook een mogelijkheid dat Defensiefanaten er net wat te veel achter zoeken. Zowel Jiangnan als Hudong-Zhonghua zijn in handen van CSSC, de China State Shipbuilding Company, de grootste scheepsbouwer wereldwijd. Naast militaire schepen bouwt CSSC ook gewone civiele schepen, waaronder gigantische containerschepen, nog veel groter dan de Chinese vliegdekschepen. De kans bestaat dus dat de uitbreiding van de havens gewoon voor burgerdoeleinden dient. Al weet je maar nooit…