Key takeaways
- China heeft binnenlandse autofabrikanten opgedragen belangrijke investeringen op te schorten in Europese landen die hogere tarieven op Chinese elektrische voertuigen (EV’s) steunen.
- Buitenlandse autofabrikanten worden aangemoedigd om te investeren in EU-landen die tegen het tariefplan zijn, terwijl ze voorzichtig zijn in landen die zich van stemming hebben onthouden.
- De stap maakt deel uit van een bredere strategie van de Chinese regering om een hefboomeffect te creëren in de lopende handelsbesprekingen met de EU over een alternatief voor invoerrechten.
Chinese autoriteiten hebben binnenlandse autofabrikanten opdracht gegeven om belangrijke investeringen in Europese landen die hogere tarieven voor Chinese elektrische voertuigen (EV’s) ondersteunen, tijdelijk op te schorten. Deze richtlijn volgt op de invoering door de EU van nieuwe tarieven die kunnen oplopen tot 45,3 procent na een onderzoek van een jaar dat het blok verdeelde en een vergeldingsreactie uitlokte vanuit Beijing. Tijdens een vergadering op 10 oktober die was belegd door het Chinese ministerie van Handel, kregen prominente autofabrikanten zoals BYD, SAIC en Geely het advies om grote investeringen in landen die de tarieven steunen, stop te zetten. Omgekeerd werden buitenlandse autofabrikanten die de bijeenkomst bijwoonden, aangemoedigd om te investeren in EU-landen die tegen het tariefplan waren. Daarnaast moesten ze voorzichtig zijn in landen die zich van stemming onthielden.
Deze zet lijkt deel uit te maken van een bredere strategie van de Chinese regering om een hefboomeffect te creëren in de lopende handelsonderhandelingen met de EU over een alternatief voor de tarieven. Enkele dagen voor deze aankondiging kwam het nieuws naar buiten dat de Europese Unie ambtenaren naar Beijing zou sturen voor verdere besprekingen over alternatieven voor de tarieven op Chinese EV’s. Hoewel het bereiken van een overeenkomst ter vervanging van de nieuwe tarieven complex blijft en de voorstellen nog in ontwikkeling zijn, onderzoeken beide partijen een “prijsverbintenis”-overeenkomst als mogelijke oplossing. Deze overeenkomst zou tot doel hebben de exportprijzen en -volumes te reguleren in plaats van tarieven op te leggen.
Uitdagingen in de onderhandelingen
De onderhandelingen staan echter voor verschillende uitdagingen. Voorstellen die momenteel worden overwogen voldoen niet aan de EU-normen, waaronder eisen voor naleving van de WTO-regels en afdwingbaarheid. Ondanks recente vooruitgang in het vereenvoudigen van de voorwaarden voor mogelijke prijsverbintenissen, vooral voor nieuwe EV-modellen die nog niet geëxporteerd worden, blijft het moeilijk om tot een consensus te komen. Eén twistpunt is China’s aandringen op één overkoepelende overeenkomst die alle fabrikanten omvat en wordt beheerd door een nationale handelsgroep die belangrijke exporteurs zoals SAIC Motor en BMW Brilliance vertegenwoordigt.
Verder complicaties
Wat dit complexe landschap nog ingewikkelder maakt, is dat de Chinese batterijfabrikant SVOLT Energy onlangs plannen heeft aangekondigd om zijn Europese activiteiten per januari 2025 te staken. Het bedrijf zal zijn Duitse dochterondernemingen sluiten en personeel ontslaan, waarbij de slechte verkoop van EV’s en de financiële druk als factoren worden genoemd. Deze beslissing benadrukt nog maar eens de uitdagingen waarmee Chinese bedrijven die actief zijn op de EU-markt worden geconfronteerd in het licht van de toenemende spanningen tussen de twee regio’s.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!