China registreert identiteit en tijd die kinderen besteden aan gamen

Het Chinese technologiebedrijf Tencent introduceert strengere nieuwe regels, die het mogelijk moeten maken minderjarige gamers te identificeren. De beslissing is een reactie op de strategie van de Chinese overheid om de gameverslaving in het land harder aan te pakken.

De onderneming voert voor zijn game Honor of Kings een registratiesysteem in waarbij de spelers van hun reële naam gebruik moeten maken. Het systeem wordt gelinkt aan de database van de Chinese openbare beveiliging. Op deze manier kunnen kinderen worden geïdentificeerd en kan hun speeltijd worden beperkt.

Mobiel

Tencent is de eerste partij die in China, de grootste gamingmarkt van de wereld, tot een dergelijke ingreep overgaat. Honor of Kings is een bijzonder populair multiplayer role-playing gevechtsspel, gebaseerd op Chinese historische figuren.

Het game is speciaal ontworpen voor mobiele platformen, waardoor het spel zijn populariteit gevoelig kon verhogen, aangezien veel jonge gamers thuis geen toegang hebben tot een spelconsole of een personal computer. Men kan de applicatie gratis downloaden, maar wel moet worden betaald om personages en kostuums te upgraden om door te kunnen gaan naar het volgende niveau.

Honor of Kings werd vorig jaar al door de Chinese staatskrant People’s Daily zwaar bekritiseerd. Er werd gewezen naar het verslavende karakter van het game. De krant noemde het spel een vergif en maakte een vergelijking met drugs. Na de kritiek nam Tencent de beslissing om de speltijd van kinderen te beperken.

Onder de leeftijdsgrens van twaalf jaar kan maximaal één uur worden gespeeld. Tussen dertien en achttien jaar is het game maximaal twee uur per dag toegankelijk. “Het nieuwe systeem zal helpen om jonge spelers nauwkeuriger te identificeren en minderjarige gebruikers een betere begeleiding naar een verstandig gamen te verstrekken,” aldus Tencent.

Bijziendheid

De Chinese president Xi Jinping wees er eerder al op dat het probleem van de gameverslaving moest worden aangepakt. Xi Jinping drukte daarbij vooral zijn bezorgdheid over mogelijke schade aan het gezichtsvermogen van kinderen. De president waarschuwde daarbij dat bijziendheid bij jongere kinderen steeds vaker moet worden vastgesteld.

Na de opmerkingen van de Xi Jinping kondigde het Chinese ministerie van onderwijs aan dat het aantal nieuwe online games voor kinderen te zullen beteugelen en nieuwe maatregelen te zullen nemen om de gametijd van de jongeren te beperken.

Tencent, dat ook het Chinese sociale netwerk WeChat beheert, boekte de voorbije zomer zijn eerste winstdaling sinds het midden van het voorbije decennium. Het bedrijf weet die daling aan de introductie van een strengere regelgeving.

Er werd daarbij verwezen naar grotere problemen bij de goedkeuring van licenties die bedrijven kunnen toelaten om met nieuwe mobiele games nieuwe inkomsten te genereren.

Onlangs werd Monster Hunter World, een ander game van Tencent, in China verboden. Het game was slechts enkele dagen op de markt. Een reden voor de ingreep is niet duidelijk. De Chinese overheid heeft in het verleden tientallen games verboden, meestal wegens buitensporig geweld, drugsgebruik of seks.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.