China probeert EU-heffingen op elektrische voertuigen te omzeilen

Key takeaways

  • Vijf Chinese bedrijven en instanties hebben maatregelen voorgesteld om heffingen op elektrische voertuigen te vermijden.
  • Deze verbintenissen omvatten het instellen van minimumprijzen of volumeplafonds voor de export van elektrische voertuigen.
  • De Europese Commissie heeft na een onderzoek naar overheidssubsidies invoerrechten tot 36,3 procent ingesteld op Chinese elektrische voertuigen.


Europese fabrikanten worden geconfronteerd met een dreigende stemming in oktober over heffingen op Chinese elektrische voertuigen (EV’s). In reactie hierop hebben vijf Chinese fabrikanten maatregelen voorgesteld om deze heffingen te vermijden. Deze verbintenissen omvatten het instellen van minimumprijzen of volumeplafonds voor de export van EV’s. Dit meldt Politico.

De Europese Commissie heeft onlangs heffingen tot 36,3 procent ingesteld op Chinese elektrische voertuigen, na een onderzoek naar overheidssubsidies dat leidde tot handelsspanningen. In tegenstelling tot de 100 procent invoerrechten die in de Verenigde Staten en Canada worden geheven, zijn de EU heffingen bedoeld om het speelveld gelijk te trekken door de subsidies in de Chinese toeleveringsketen van elektrische voertuigen aan te pakken.

Betrokken hoofdrolspelers

Verschillende Chinese fabrikanten hebben individuele verzoeken ingediend, waaronder BYD en SAIC, terwijl Geely twee voorstellen heeft ingediend. De Chinese Kamer van Koophandel voor de In- en Uitvoer van Machines en Elektronische Producten (CCCME) diende een breder voorstel in dat betrekking had op alle Chinese EV-fabrikanten en meer opties bood dan alleen het vaststellen van een prijsdrempel. Er zijn echter twijfels of het voorstel van de CCCME wel aanslaat bij de Europese Commissie.

Wereldwijde gevolgen

Tesla, geleid door Elon Musk, heeft geen toezeggingen gedaan aan Brussel. Daarentegen kreeg Tesla de laagste EU-invoerheffing van 9 procent na het ontvangen van een speciale beoordeling.

De Europese Commissie onderhield nog hoorzittingen met EV-producenten, die de berekende heffingen aanvechtten. De eindstemming over de heffingen staat gepland voor eind oktober en de handhaving zal vijf jaar duren. Om de heffingen te blokkeren moeten landen een gekwalificeerde meerderheid behalen, wat op basis van de eerste schattingen onwaarschijnlijk lijkt.

Een historisch precedent

De toezeggingen van de Chinese EV-industrie echoën een eerder geschil over Chinese zonnepanelen in 2013. In dat geval werden strafheffingen uiteindelijk vervangen door een overeenkomst over minimumprijzen en volumebeperkingen voor de export van zonnepanelen naar de EU. Tien jaar later domineert China de toeleveringsketen voor zonne-energie, terwijl de zonne-energie-industrie in de EU het moeilijk heeft.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.