In de Chinese provincie Guangdong zijn er maar liefst 345.000 publieke laadpalen. Dat zijn er bijna evenveel als in heel de Europese Unie.
In deze Chinese provincie bevinden zich bijna evenveel opladers voor elektrische wagens als in hele EU
Waarom is dit belangrijk?
Europa wil in de komende decennia volledig overschakelen op uitstootvrije wagens. Voordat dat mogelijk wordt, moeten er echter nog behoorlijk wat laadpalen worden bijgebouwd. Hoewel het aantal stilaan groeit, is er nog veel werk aan de winkel. Intussen lijkt China beter in staat de infrastructuur uit te breiden. Met name één provincie, Guangdong, doet dat bijzonder goed.De essentie: In de Chinese provincie Guangdong bevinden zich meer dan 345.000 publieke laadpalen en zo’n 19.000 laadstations voor elektrische wagens, volgens data van Bloomberg. Dat zijn er bijna evenveel als in de hele Europese Unie (EU).
- In de EU bevinden zich zo’n 377.000 laadpalen, volgens cijfers van het Europees Parlement. Bovendien zijn die grotendeels geconcentreerd in een klein aantal landen. De helft van alle laadpalen in de EU staan in Nederland en Duitsland, volgens cijfers van ACEA, de belangrijkste lobby- en normgroep van de auto-industrie in de Europese Unie.
- Dat terwijl Guangdong een veel kleinere bevolking heeft. In de provincie leven slechts 126 miljoen mensen. Dat is iets meer dan een vierde van de bevolking van de EU.
- De provincie doet het ook veel beter dan andere Chinese provincies. Op de tweede en derde plaats staan Jiangsu en Shanghai. In die regio’s bevinden zich respectievelijk 118.000 en 115.000 laadpunten.
- Het aantal laadpalen in Guangdong is op een jaar tijd verdubbeld. Bovendien bevindt zich nu in elke gemeente binnen de provincie minstens één laadpaal, meldt CnEVPost, een publicatie die zich richt op nieuws over elektrische voertuigen in China.
China koploper
- Niet enkel Guangdong doet het binnen China goed op vlak van elektrische infrastructuur. Het land heeft nu meer dan een miljoen laadpalen. Opvallend: dat is tien keer zoveel als de Verenigde Staten (VS), dat er volgens Bloomberg slechts 112.900 heeft.
- Het land installeerde de voorbije 12 maanden 592.000 nieuwe laadpunten. Bovendien wil China tegen 2025 genoeg laadpunten installeren voor 20 miljoen elektrische wagens.
- Ook de vraag naar uitstootvrije en zuinige wagens in China begint die in Europa en de VS te overtreffen. Intussen is een op vier auto’s die in het land wordt verkocht, een zogenaamd ‘new energy vehicle’ (NEV). Dat is een term die in China wordt gebruikt voor elektrische en hybride wagens. Hoewel dat nog altijd minder is dan in Europa, begint de kloof snel gedicht te worden.
(bg)