Chatbots vervangen rekruteerders in Zuid-Korea

De lessen over de rekruteringsbot zijn vooral populair onder jongeren. – EPA/LG ELECTRONICS/HO.

Steeds meer bedrijven in Zuid-Korea gebruiken een chatbot die met artificiële intelligentie (AI) moet uitmaken of een sollicitant naar de volgende ronde mag.

Over heel de wereld zijn rekruteringsbots in opmars, maar vooral in Zuid-Korea breken ze door. Bij grote bedrijven als SK Innovation en autofabrikant Hyundai is het nu standaard om solllicitanten in de eerste ronde aan zo’n bot te onderwerpen. Volgens Korea Economic Research Institute gebruiken bijna een vierde van de 131 topbedrijven in Zuid-Korea AI in hun rekruteringsbeleid.

De trend wordt gestuurd door de krappe arbeidsmarkt in het land. Vooral de Zuid-Koreaanse jeugd heeft het steeds moeilijker om werk te vinden. Één op vier jongeren is werkloos.

Cursussen om de bots te slim af te zijn

Het zal dan niet verbazen dat Zuid-Koreaanse ‘cram schools’ – examenfabrieken – op het idee gekomen zijn om de jongeren klaar te stomen voor dit AI-gestuurde rekruteringsproces. Consultants leren de cursisten hoe ze de rekruteringsbots te slim af kunnen zijn.

Zo kan de bot met gezichtsherkenningstechnologie emoties lezen op het gezicht van de sollicitant. ‘Forceer geen glimlach op je gezicht’, klinkt het bij consultant Park Seong-Jung tijdens zo’n les, bijgewoond door persagentschap Reuters. ‘Glimlach met je ogen.’

De robot analyseert ook de woordkeuze van de sollicitanten en gebruikt gametechnieken om hun vaardigheden en persoonlijkheid te ontdekken. Bovendien stelt het ding netelige vragen. ‘Je betrapt je baas op het kopen van een cadeautje met de kredietkaart van de zaak. Wat zou je doen?’, bijvoorbeeld.

De lessen zitten in de lift, vooral bij jongeren. Park gaf in 2019 les aan meer dan 700 studenten, pas afgestudeerden en leraars.

Lees ook: