Chatbot helpt Facebook-werknemers lastige vragen te beantwoorden aan de kerstdis

Singapour a demandé à Facebook de corriger le message d’un blogueur en vertu d’une nouvelle loi sur les fake news. Une entrave à la liberté d’expression qui inquiète.
Isopix

De Liam-bot pareert kritiek van familieleden en vrienden over Facebook. Dat schrijft The New York Times.

Facebook ligt al langer onder vuur voor de manier waarop het met gebruikersgegevens en privacy omgaat. Dat leidt geregeld tot lastige vragen waar werknemers niet meteen een antwoord op weten. Dat lost de socialmediagigant op met de Liam-bot, die antwoordt zoals het bedrijf zou antwoorden.

De antwoorden zijn geschreven door het mediateam en zijn in lijn met de bedrijfspolitiek. Zo zou de chatbot bij vragen over haatpraat antwoorden met ‘Facebook heeft meer mensen in dienst genomen om zijn content te screenen’ of ‘Regulering is belangrijk om met dit probleem om te gaan’. Niet meteen de meest catchy antwoorden dus.

De bot linkt ook naar blogposts van Facebook en pagina’s met veelgestelde vragen over technische zaken.

Waarom er voor de naam Liam is gekozen, wil het bedrijf niet zeggen.

Uiteraard duiken al meteen de eerste parodieën op. Zo is er de versie die u helpt lastige vragen over uw leven te beantwoorden.