Hoewel de inflatie hun kosten sterk heeft opgedreven, verwachten de producenten van champagne dit jaar een nieuwe recordverkoop te kunnen realiseren. Dat heeft David Chatillon, voorzitter van de Union des Maisons de Champagne (UMC), gezegd.
Champagne boekt nieuwe recordverkoop; ondanks gestegen inflatiedruk
Waarom is dit belangrijk?
De verkoop van champagne liet vorig jaar een recordverkoop van 5,7 miljard euro optekenen. Maar dat bedrag zal volgens David Chatillon dit jaar wellicht opnieuw worden overschreden. Het fenomeen moet volgens hem wellicht worden toegeschreven aan het feit dat vele liefhebbers van champagne minder inflatie-gevoelig zijn en na de coronacrisis opnieuw meer willen genieten.Sterke exportgroei: De verkopers van champagne zullen dit jaar opnieuw een recordomzet kunnen melden.
- Vorig jaar werd een verkoop van 320 miljoen flessen gemeld. Dat betekende een sterke toename tegenover het jaar voordien, vooral dankzij een aanzienlijke exportgroei na de versoepeling van de maatregelen die de verspreiding van het virus Covid-19 moesten tegengaan.
- David Chatillon verwacht echter dat deze volumes dit jaar opnieuw zullen worden overtroffen. De absolute recordverkoop van 339 miljoen flessen vijftien jaar geleden blijft echter buiten bereik.
- De Franse champagne zal dit jaar volgens Chatillon ook een nieuw exportrecord kunnen laten registreren.
- “De timing van deze groei wijst erop dat de consument na de beperkingen van de coronapandemie opnieuw meer wil genieten”, merkt hij op.
- “Champagne kan zich wellicht verheugen in een publiek dat gemiddeld minder druk ervaart van de hogere inflatie. Deze consumenten tonen een grote interesse in kwalitatieve producten.”
- Chatillon benadrukt dat de drie grootste exportmarkten van de champagne – de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Japan – een sterke verkoop laten optekenen. Eenzelfde fenomeen kan volgens hem ook worden vastgesteld op de andere Europese bestemmingen.
- Chatillon voert nog aan dat de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland op de verkoop van champagne relatief weinig invloed hebben gehad.
- “Voorraden die oorspronkelijk voor deze markten waren voorzien, konden door de grote internationale vraag gemakkelijk naar alternatieve bestemmingen worden geëxporteerd”, verduidelijkt hij.
- “De timing van deze groei wijst erop dat de consument na de beperkingen van de coronapandemie opnieuw meer wil genieten”, merkt hij op.
Hogere kosten: De consumenten hebben dit jaar voor een fles champagne wel een hogere prijs dienen te betalen.
- “Maar de productiekosten van de wijnboeren zijn eveneens toegenomen”, werpt Chatillon daarbij op.
- “De wijnmakers worden ook zelf bij de aankoop van flessen en het transport van hun producten met hogere tarieven geconfronteerd.”
- Gewag wordt gemaakt met een kostenstijging van bijna 22 procent tijdens de eerste elf maanden van dit jaar.
- Door de handmatige oogsten zijn de producenten echter wel in belangrijke mate gespaard gebleven van de gevolgen van de toegenomen energiekosten.
Uitstekende oogsten: Het voorbije jaar werd volgens Chatillon eveneens gekenmerkt door een uitstekende wijnoogst.
- De productie lag 45 procent boven het gemiddelde van de voorbije vijf jaar. Tegenover vorig jaar is er zelfs sprake van een verdubbeling van de oogst.
- Toen werden echter grote delen van de wijngaarden verwoest door vorst en meeldauwschimmel.
(lb)