Key takeaways
- Het CFPB heeft vastgesteld dat Apple heeft nagelaten tienduizenden geschillen van consumenten over Apple Card-transacties door te geven aan Goldman Sachs.
- Apple en Goldman Sachs hebben klanten misleid over rentevrije betalingsopties voor Apple-apparaten. Zij moesten alsnog interesten betalen.
- Het CFPB veroordeelde de techgigant tot het betalen van 25 miljoen dollar en Goldman Sachs tot het betalen van ten minste 19,8 miljoen dollar als schadevergoeding aan de getroffen consumenten.
Het Consumer Financial Protection Bureau (CFPB) heeft actie ondernomen tegen Apple en Goldman Sachs vanwege ernstige tekortkomingen in de klantenservice en misleidende praktijken met betrekking tot de Apple Card. Het CFPB heeft ontdekt dat Apple heeft nagelaten tienduizenden geschillen van consumenten over Apple Card-transacties door te sturen naar Goldman Sachs. Wanneer geschillen wel werden doorgestuurd, hield Goldman Sachs zich niet aan de federale regels voor het onderzoeken ervan.
Deze situatie leidde tot lange wachttijden voor consumenten die geld wilden terugbetalen voor betwiste kosten, en bij sommigen werd zelfs onnauwkeurige negatieve informatie toegevoegd aan hun kredietrapporten. Uit het onderzoek van het CFPB bleek dat Apple en Goldman Sachs klanten misleidden over rentevrije betalingsopties voor Apple-apparaten. De techgigant en bank rekenden alsnog interesten aan.
Misleiding consumenten
In sommige gevallen gaf iPhone-producent de rentevrije betalingsoptie niet eens weer op zijn website, afhankelijk van de gebruikte browser. Goldman Sachs misleidde consumenten ook over hoe terugbetalingen werden toegepast, wat leidde tot extra rentekosten. Het onderzoek van het CFPB heeft overtredingen van zowel de Consumer Financial Protection Act als de Truth in Lending Act aan het licht gebracht.
Miljoenenboetes voor Apple en Goldman Sachs
Het CFPB heeft Apple veroordeeld tot het betalen van een boete van 25 miljoen dollar, die naar het CFPB-fonds voor hulp aan slachtoffers zal gaan. Goldman Sachs moet ten minste 19,8 miljoen dollar betalen als schadevergoeding voor de getroffen consumenten en een boete van 45 miljoen dollar.
Bovendien moet Goldman Sachs, voordat ze nieuwe kredietkaarten lanceert, een geloofwaardig plan indienen bij de CFPB waarin ze laat zien hoe ze ervoor zal zorgen dat de financiële wetten voor consumenten worden nageleefd. De CFPB heeft duidelijk gemaakt dat het toekomstige pogingen van Goldman Sachs op de kredietkaartmarkt nauwlettend zal volgen om soortgelijke schendingen te voorkomen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!